Piet DICKENTMAN

Geboortedatum: 4 januari 1879
Geboorteland: Nederland
Overleden op: † 07.10.1950

Een van de eerste Nederlandse wereldkampioenen was de Amsterdammer Piet Dickentman, want honderd jaar geleden behaalde hij zijn enige wereldtitel.
Eigenlijk heette hij Dikkentman. De reden waarom die eerste ‘k’ een ‘c’ is geworden is niet meer te achterhalen, maar het is waarschijnlijk dat dat in Duitsland is gebeurd waar hij jarenlang razend populair was.
Hij begon als sprinter, maar in dat onderdeel reikte hij hooguit tot de middelmaat. Het rijden achter grote motoren bestond nog niet, maar het stayeren wel.
De stayer maakte toen nog gebruik van levende gangmaking in de vorm van een quint. Dat was een vijfpersoonsfiets waarop sterke renners reden. De bekendste was die van Jan Mulder de aanvoerder en stuurman van die combinatie. Die vroeg de kleine Amsterdamse sprinter als achterman en die hapte direct toe.
In 1899 was het gedaan met de levende gangmaking. De motortandem had zijn intrede gedaan en dat was veel spectaculairder om te zien. De bestuurder lag met zijn neus op het stuur en achter hem zat hoog opgericht de windvanger.
Toen Dickentman dat ding zag besloot hij direct stayer te worden en de Berlijnse gebroeders Lehmann werden zijn gangmakers. Die introduceerden hem in Duitsland, destijds het walhalla van de stayersport.
Hij vocht daar jarenlang bloedstollende duels uit met de Duitser Thaddäus Robl. Deze was hem aanvankelijk de baas maar naarmate de jaren vorderden nam Dickentman de hegemonie over.
Een Duits wielerblad heeft in 1922 eens becijferd dat hij op Duitse banen tweehonderdvierendertig ereplaatsen heeft behaald. Hij verdiende in die jaren dan ook geld als water.
Zijn mooiste triomf was natuurlijk zijn wereldkampioenschap in 1903 in de Deense hoofdstad Kopenhagen. Hij was die dag super en hij onttroonde daar tweevoudig wereldkampioen Robl.
Dat het bij die ene titel is gebleven heeft te maken met het feit dat hij een uitstekende zakenman was. Hij kon in gewone wedstrijden veel meer verdienen dan op een WK en daarom liet hij dat toernooi regelmatig schieten.
Zakelijk als hij was bedacht hij ooit eens een prachtige truc om het publiek aan zich te binden. Na een gewonnen wedstrijd liet hij zich in een rijtuig rondrijden en uit een flinke zak muntgeld gooide hij dan steeds een handje munten naar het uitzinnige publiek.
Er werd om gevochten en Dickentman kon er van verzekerd zijn dat de volgende keer de tribunes weer bomvol zouden zitten.
Dickentman stopte aan het eind van het seizoen 1929 eindelijk met wielrennen, nadat hij in 1913 al eens een jaar was gestopt om in Amsterdam een rijwielzaak te beginnen.
Hij pakte de draad gewoon weer op en als ruim vijftigjarige (!) reed hij nog regelmatig prijs in heel Europa. Alte Peter, werd hij in Duitsland genoemd en in Amsterdam werd hij uiteraard Ome Piet.
Hij begon een rijwielzaak in de Scheldestraat en als hij zich in de jaren dertig in het Olympisch Stadion liet zien scandeerde het publiek direct zijn naam: Pietje-Pietje-Pietje. Hij genoot er zichtbaar van.
Piet Dickentman overleed op 7 oktober 1950.

07-10-2016