Max SCHELLENBERG

Geboortedatum: 6 oktober 1927
Geboorteland: Zwitserland
Overleden op: † 26.05.2000

Deze in Hittnau (kanton Zürich) geboren Zwitser was in de jaren vijftig een gewaardeerd helper van grote Zwitserse coureurs als Kübler, Koblet en Schaer.
Hij reed ook jaren voor echte Zwitserse fietsmerken als Cilo, Tigra en Tebag en was op bescheiden niveau redelijk succesvol. Zo won hij in 1955 de enige Zwitserse klassieker, het helaas verdwenen Kampioenschap van Zürich voor zijn landgenoot Carlo Lafranchi en de Belg Roland Callebout.
Ook zijn overwinning in de semi-klassieker Bern-Genève mag genoemd worden, alsook een etappezege in de Ronde van Zwitserland. Een degelijke middenmotor dus.
De reden waarom ik op zijn geboortedag aandacht aan deze Zwitser besteed is zijn zege in de tiende etappe van de Ronde van Europa in 1954.
Het was de eerste uitgave van een met veel trompetgeschal aangekondigde etappewedstrijd, die om met Jaap Kooiman (Toen was geluk heel gewoon) te spreken alle andere rondritten, inclusief de Tour de France, overbodig moest maken.
De massale en internationale aandacht voor de Tour was de organisatoren een doorn in het oog en hun ronde zou daar een eind aan moeten maken.
Er werd met veel bombarie een etappeschema gepresenteerd dat de renners in dertien ritten door zeven landen moest voeren. Te beginnen in West-Duitsland en eindigend in de Franse stad Straatsburg, destijds de hoofdzetel van de KSG.
Dat was de afkorting voor Kolen- en Staalgemeenschap waar de Europese Economische Gemeenschap (EEG) en vervolgens de Europese Unie (EU) uit zijn ontstaan.
De ambities waren groot, maar de belangstelling gering en de kwaliteit van het deelnemersveld matig. De eindzege was uiteindelijk voor de vrij onbekende Italiaan Primo Volpi. De rit van Bologna naar Como over 261 kilometer werd dus gewonnen door Max Schellenberg.
Een jaar later kreeg de organisatie de financiering niet rond, maar in 1956 lukte het weer wel. Ditmaal was er wel een grote naam als winnaar, zij het dat Roger Rivière toen nog maar een veelbelovende jongere was. Vermeldenswaard is voorts dat onze Piet van Est één van de etappes won.
Daarna is het initiatief in schoonheid begraven, met als enig belangrijk gevolg dat de directie van de Tour de France besloot dat hun tot dan zeer Franse ronde ook wel eens in het buitenland zou mogen starten.
Dat werd in 1954 voor het eerst gedaan met Amsterdam als startplaats. Sindsdien start de Tour om de paar jaar buiten Frankrijk. In die ontwikkeling heeft Max Schellenberg dus een bescheiden rolletje gespeeld.
Niet dat hij daar vandaag bij stil zal staan, want hij overleed op 26 mei 2000 op 72-jarige leeftijd.

06-10-2016