Jan SIEMONS

Geboortedatum: 26 mei 1964
Geboorteland: Nederland

Het is gek dat je je bij het horen van iemands beroep je vaak een heel andere voorstelling van die persoon hebt dan de werkelijkheid. Bij een bordeelhouder had ik namelijk een heel andere voorstelling dan bij mijn eerste ontmoeting met Jan Siemons. Jans verschijning strookte totaal niet met de voorstelling in mijn hoofd.
Ik heb ook eens als gast van Harry Mater aan een lunch gezeten in de businessclub van Ajax en mijn naaste buurman was Theo Heuft, oprichter en jarenlang uitbater van Yab Yum, het beroemdste bordeel van Nederland. Ook hij verschilde hemelsbreed van wat ik me van een bordeelbaas voorstelde. Een beschaafde man met wie ik over van alles heb zitten praten.
Jan Siemons zag er veel meer uit als een oud-wielrenner en dat is hij ook. De oudste van drie fietsende broers, kinderen van het wielergekke echtpaar Frans en Corrie Simons, die met hun vol verleidelijke vormen geïllustreerde autobus van Sauna Diana voor menige Touranekdote zorgden.
Het was echter niet het wielerenthousiasme van hun ouders dat Jan, Marc en Ruud tot de wielersport dreef. Dat waren de successen van hun neefje Cees Koeken, een topamateur in die tijd. En zie, ze werden alle drie goede renners, al zijn alleen Jan en de veel te jong gestorven Marc beroepsrenner geweest.
De oudste Siemons reed jarenlang voor de TVM-ploeg van Cees Priem en Jan kreeg daar echt geen contract omdat Frans en Corrie de ploeg van de Zeeuw met die bus faciliteerden. Jan had kwaliteiten, maar bij een grote profploeg hebben alle renners die en zijn de verschillen minimaal.
Zo won hij als amateur eens de Ronde van Luik, een vijfdaagse etappekoers met nogal wat klimwerk. Met de volledige Oost-Duitse selectie vol wereldkampioenen en Olympische medaillewinnaars aan het vertrek.
Jan gaf, geholpen door de Nederlandse selectie, mannen als Uwe Raab en Olaf Ludwig het nakijken en dat trok de aandacht van Roy Schuiten, op dat moment bezig met het samenstellen van een sterke ploeg in opdracht van een nieuwe Nederlandse sponsor, PDM, fabrikant van cassettebandjes.
Hij reed in zijn eerste profjaar een uitstekende Ronde van Zwitserland maar had er niet op gerekend dat hij gelijk de Tour moest rijden. De eerste van de vijf keer dat hij in de belangrijkste wielerwedstrijd van het jaar van start is gegaan.
Hij was al na twee dagen weer thuis, omdat er in de ploegentijdrit in het laatste gedeelte van het treintje een gat viel en dat is bij zo’n moordend tempo niet meer dicht te rijden.
Het was de Belgische sprinter Wim Arras die het tempo niet kon volgen en ook de achter hem rijdende Marc van Orsouw was direct verloren. In plaats van zijn renners even iets in te tomen, gaf Schuiten Jan opdracht om op zijn geloste ploegmaats te wachten en te proberen gedrieën op tijd binnen te komen.
Het resultaat was dat de PDM-ploeg al na de tweede dag met zeven man verder moest. Voor Jan was het een grote deceptie, want niets is lulliger zo de Tour te moeten verlaten. Jan revancheerde zich echter in de drie jaar daarna toen hij in dienst van TVM van grote waarde was voor de ploeg.
Zijn erelijst is vanwege zijn dienstbaarheid bescheiden gebleven, maar daar meet hij het succes van zijn wielercarrière niet aan af. Hij is van waarde geweest voor de ploeg en heeft zijn jaren als beroepsrenner bij een absolute vriendenploeg met plezier beleefd.
Over zijn toekomst hoefde hij zich geen zorgen te maken, want hij was voorbestemd om zijn ouders in het bedrijf op te volgen. Op zijn broers Marc en Ruud (een tweeling) werd niet gerekend, want die studeerden allebei rechten aan de universiteit.
Maar het bloed kroop bij hen toch waar het niet gaan kon, want toen Jan na zijn afstuderen een beroep deed op Marc stapte die ook in het bedrijf en na de dood van Marc deed Ruud hetzelfde.
Ze oefenen het beroep uit van bordeelhouder, maar zijn – net als Theo Heuft – gewoon ondernemers en zakenlui die in seks handelen. Het had ook mode, metaalwaren of iets anders kunnen zijn, want zoals Jan zegt: “De buitenwereld maakt het altijd spannender dan het in feite is.”

26-05-2018