Jan LEGRAND

Geboortedatum: 25 december 1936
Geboorteland: Nederland

Er wordt terecht gesteld dat het grote succes van de Raleigh-ploeg in de jaren zeventig en tachtig vooral te danken was aan Peter Post en Jan Raas. Post zorgde voor een perfecte organisatie en Raas steeds voor een perfecte tactiek in de koers.
De kwaliteit van Post als teammanager bleek vooral uit de mensen die hij om zich heen verzamelde met elk een specifieke taak.
Peter Bonthuis zette de zaak administratief op poten, Ruud Bakker ging verder dan ver in de verzorging van de renners en Jan Legrand zorgde voor het materiaal.
En vooral Legrand overschreed grenzen en hij kreeg van Post en van Raleigh alle ruimte om dat te doen. Mensen die Legrand in die periode goed hebben gekend, omschrijven de Amsterdammer als een materiaalvakman met de instelling van een kunstenaar.
Hij was de eerste in zijn vakgebied die nauwkeurig studie maakte van de fietsen die bij de renners in gebruik waren en hij experimenteerde constant met de stand van de fietsen om de eenheid tussen renner en fiets zo optimaal mogelijk te maken.
Aan het eind van ieder seizoen verliet hij zijn werkplaats in Amsterdam om in het Britse Ilkeston leiding te geven aan een team technici om zo’n zestig superieure fietsen te bouwen.
Die werden elk in een proefopstelling uitputtend getest op het vlak van torsie, frictie en wielophanging. Al in 1974 bouwde hij een fantastisch baanfietsje voor Roy Schuiten, waarmee die in Mexico het wereldrecord van Eddy Merckx heeft aangevallen.
Schuiten is daar niet in geslaagd, maar dat lag zeker niet aan de fiets, want vijf jaar later reed Bertje Oosterbosch op diezelfde fiets naar het wereldkampioenschap achtervolging.
Nauwelijks bekend is dat hij bij de recordpoging van Schuiten in Mexico aan kwam zetten met de eerste dichte wielen. Dat was nog nooit vertoond. Helaas werd zijn vinding verboden door de UCI.
Legrand was zijn tijd steeds ver vooruit en hij werd de tovenaar van Raleigh genoemd. Zijn prestaties als renner waren bescheiden, hoewel hij in 1966 kampioen van Nederland achter grote motoren was.
Als constructeur behoorde hij echter internationaal tot de absolute top. Een man die een grote steen heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het materiaal.
Het is een juiste constatering dat hij de instelling van een kunstenaar heeft. Briljant en een beetje wereldvreemd. Hij schuwt al jaren de publiciteit en niemand weet altijd waar hij is.
Soms duikt hij weer ergens op om dan weer in het niets te verdwijnen. Het enige dat ik van hem weet is dat hij vandaag bij leven en welzijn tachtig jaar wordt.

25-12-2016