Gerry van GERWEN

Geboortedatum: 6 januari 1953
Geboorteland: Nederland

In 2008 en 2009 heb ik intensief research gedaan ter voorbereiding op het schrijven van de biografie van Jan Raas. Bij de profs was Jan een van de beste renners van de wereld, maar bij de amateurs stak hij nog niet boven de rest uit.
Hij moest het vak natuurlijk eerst leren en hij had destijds ook te maken met een heel sterke lichting amateurs die elkaar op leven en dood bestreed in de vele amateurklassiekers van die tijd.
Dat waren mannen als Toine van de Bunder, Wim de Waal, Aad van den Hoek, Gerrie Knetemann, Jan Aling, Henk Lubberding en ook de in het Brabantse Olland geboren Gerry van Gerwen, die vandaag 63 jaar wordt.
Gerry behaalde bij de liefhebbers vele tientallen overwinningen, in klassiekers, in criteriums, maar ook op de baan. Hij was een sterk achtervolger en hij was een keer kampioen van Nederland in het onderdeel Omnium.
Verder behaalde hij zeges in zesdaagsen, zoals in Rotterdam waar hij twee keer de Six voor amateurs won. Met die erelijst zou het niet moeilijk zijn een goed contract bij de profs te bemachtigen, maar dat viel tegen.
De contracten lagen in zijn actieve wielertijd niet voor het opscheppen en Gerry kwam bij shirt-en-broek-ploegen terecht. Dat belette hem niet een lange reeks ereplaatsen in criteriums te behalen met daarbij acht overwinningen in rondjes om de kerk.
Wat er ook op je shirt staat, klasse verloochent zich niet. Pas in 1980 kreeg hij een verbintenis met een echte ploeg. Dat was DAF Trucks onder leiding van Fred De Bruijne. Een prachtige formatie met renners als Roger De Vlaeminck, Hennie Kuiper, Hennie Stamsnijder en anderen. Gerry bleef drie jaar bij die ploeg en voegde nog eens twaalf overwinningen aan zijn totaal toe.
Daarna kwam hij noodgedwongen weer bij kleine ploegjes terecht, waar hij ook nog een aantal keren succesvol was. Na zijn carrière werd hij als manager leverancier van de renners die in de vele criteriums van die tijd aan de start stonden.
Dat betekende dat hij voor de organisatoren van die ronden de renners contracteerde en zich jarenlang tijdens de rustdagen van de Tour de France een slag in de rondte moest werken om de beste coureurs te kunnen aanwerven.
Altijd strak in het pak en goed gesoigneerd alsof hij net uit de douche kwam, zag je hem daar met een koffertje vol contracten ronddraven.
Het bedrijf is nu in handen van John van den Akker, aan wie Gerry het heeft overgedaan toen hij de mogelijkheid kreeg om manager te worden bij de Duitse Milram-ploeg, nadat de omstreden Italiaan Gianluca Stanga daar moest opstappen.
Milram zit allang niet meer in de wielersport, maar Gerry is nog altijd druk als de zaakwaarnemer van diverse renners voor wie hij zich nog steeds het vuur uit de sloffen loopt.

06-01-2017