Firmin LAMBOT

Geboortedatum: 14 maart 1886
Geboorteland: België
Overleden op: † 19.01.1964

Hij was een kampioen van de regelmaat en in de reeks Tourwinnaars staat hij niet te boek als een opvallende coureur. Allerminst, zelfs. Toch is zijn palmares indrukwekkend. In de Tour de France althans, want in de overige grote koersen heeft hij nooit een rol van betekenis gespeeld.
Hij reed de Tour tien maal, waarvan hij acht keer de eindstreep haalde. Drie maal stond hij op het erepodium. Twee maal als winnaar in 1919 en 1922 en één maal als derde in 1920.
Hij was een uitstekende klimmer, maar niet de beste. Niemand reed hem echter in het hooggebergte op grote achterstand. Hij is er zijn leven lang trots op geweest dat hij bij het klimmen nooit een voet aan de grond heeft moeten zetten.
Met die loodzware fietsen en de bar slechte zand- en grindpaden waarover je je toen naar boven moest worstelen, is dat een prestatie op zich.
Zijn eerste Touroverwinning in 1919 was om twee redenen opvallend. In de eerste plaats omdat Frankrijk nog lang niet was hersteld van de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog. Het halve land lag nog in puin.
Het vereiste nogal wat inventiviteit bij de organisatie om de wegen te vinden die nog enigszins berijdbaar waren. Niet voor de renners, want daar trok Tourdirecteur Henri Desgrange zich weinig van aan. Zijn zorg gold meer de volgauto’s die niet zouden zijn bestand tegen de kuilen en bomkraters die ze tegen zouden komen.
De tweede reden waarom deze Tour in het centrale geheugen is blijven hangen, was dat de leider van het klassement voor het eerst herkenbaar was aan de gele trui.
De Tour werd vanaf dag één getekend door slecht weer. Regen en koude geselden de renners en de journalisten klaagden dat de mannen van staal nauwelijks nog herkenbaar waren als ze onderweg werden waargenomen.
De pers had er recht op te weten waar de leider van het klassement zich bevond en zo werd de gele trui geboren. Zoals bekend naar de kleur papier waarop de organiserende krant L’Auto werd gedrukt.
Dat is althans de commerciële uitleg, maar de praktische is heel wat aannemelijker. Desgrange wist op de vraag van de journalisten niet zo gauw antwoord. Het moest een trui zijn in een opvallende kleur. Hij stuurde een telegram naar zijn Parijse kleermaker met het verzoek zo spoedig mogelijk een trui te vervaardigen in een opvallende kleur.
De goede man had alleen gele stof op voorraad die aan de voorwaarde voldeed. Hij maakte de trui en stuurde die per post restante naar Grenoble, waar de karavaan enkele dagen later zou arriveren.
Zo werd op 9 juli 1919 Le Maillot Jaune in de elfde etappe voor het eerst gedragen door Eugène Christophe, de Oude Galliër, die op dat moment het klassement aanvoerde.
Het was echter Firmin Lambot die het ding in Parijs bracht en mee naar huis mocht nemen. Dat huis stond in Florennes in de Waalse provincie Namen en dat was destijds een dorp van maar een paar duizend inwoners.
Laat uit datzelfde dorp twee jaar later nou weer een Tourwinnaar komen. Léon Scieur was de naam en ook over hem bestaat een mooie anekdote.

14-03-2016