Dimitri KONYCHEV

Geboortedatum: 8 februari 1966
Geboorteland: Rusland

In het najaar van 1999 had ik een interview met Peter Post en Gerrie Knetemann. Het maakte deel uit van zes dubbelinterviews voor het blad Wielerrevue, waarmee werd teruggekeken op de bijna afgelopen twintigste eeuw. De andere twee die ik mocht doen waren met Arie van Vliet en Jan Derksen en met Jan Raas en Cees Priem.
Toen het vraaggesprek bij Post thuis in Amstelveen was afgelopen, moesten de heren nog even voor de camera van Marcel Slagman. Al wachtend hadden de twee het over het kort daarvoor verreden WK, dat werd gewonnen door de toen nog volkomen onbekende Spanjaard Oscar Freire.
Die legde met groot raffinement zijn acht medevluchters erop. En daar zaten knappe renners bij als Markus Zberg, Francesco Casagrande, de uittredende wereldkampioen Oscar Camenzind, Jan Ullrich en Dimitri Konychev.
Die laatste coureur is een Rus die vandaag 52 jaar wordt. De bekende renners beloerden elkaar en hielden totaal geen rekening met die onbekende Spanjool die op het juiste moment demarreerde en een onoverbrugbaar gat sloeg. Freire zou daarna nog twee keer wereldkampioen worden.
Post zei: “Ik was bang dat Konychev zou winnen. Die gunde ik het absoluut niet, want ik heb zo’n hekel aan die renner”. Knetemann knikte begrijpend en toen moesten ze op de foto. Ik vergat daarna om Post om uitleg te vragen, maar ik weet inmiddels waarom hij dat zei. De Rus had alles om een groot wielrenner te worden, maar werd toch vooral bekend als een profiteur.
Iemand die altijd anderen het werk liet doen en daar dan vaak zonder gewetensbezwaar van profiteerde. Hij was bezig met geld verdienen en liefst zo veel mogelijk. Hij was uitgekookt en alleen maar bezig met het product Konychev.
Een ploeggenoot was in zijn ogen gewoon een concurrent, niet meer en niet minder. Hij hield het dan ook zelden langer dan een jaar bij een ploeg uit en hij wist als regelmatig winnaar steeds weer een nieuwe sponsor te vinden.
Te veel een slimme boekhouder en te weinig sportman, kan de conclusie zijn na het bestuderen van zijn erelijst. Een echt grote overwinning staat er niet op en dat hadden de kenners wel voorspeld toen hij in 1989 als een van de eerste renners uit het Oostblok met de ploeg Alfa Lum in het kapitalistische profpeloton opdook.
Na zijn actieve wielercarrière nam hij plaats in de ploegleiderswagen en dat doet hij nog steeds. Bij Team Katusha Alpecin. Het is aan de ploeg gelukkig niet te merken dat hij zijn renners zijn trukendoos heeft geopenbaard.

08-02-2018