Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

Veel mensen denken altijd dat Koga Myata een Japans merk is. Dat is gedeeltelijk juist want Myata is de merknaam van een Japanse buizenfabriek die voor het bouwen van de Koga’s werden gebruikt.

Voor de rest is er niks Japans aan, want de Koga fietsen komen uit Heerenveen. Of het verhaal klopt weet ik niet, maar Heerenveen is al heel lang ook de vestigingsplaats van Batavus.

Die fabriek had ook een race-afdeling en toen die werd opgedoekt begon een van de medewerkers van die afdeling voor zich zelf.

Die man heette Gaastra en hij plakte de eerste twee letters van zijn achternaam achter de eerste twee letters van de meisjesnaam van zijn vrouw. Die luidde Kowalik, want ze was van Poolse afkomst.

Zo ontstond de merknaam Koga. Koga fietsen staan voor een bepaalde kwaliteit. De onderdelen voldoen daar volledig aan en ook de productiewijze is gericht op ultiem vakmanschap.

Elke fiets wordt door één man gebouwd en getest. Pas als die de fiets een kwaliteitskeur heeft gegeven mag hij de deur uit.

Toen onze dochters nog tieners waren, mochten we als gezin als het lekker weer was graag een fietstochtje maken. Iedere keer kozen we dan één van de fietsen uit mijn verzameling.

Onze jongste dochter was gek op deze Koga en ik heb hem daarvoor voor haar aangepast. Vandaar de uitvoering met gewone pedalen en de lage zadelstand. Ik vond het altijd een prachtig gezicht als ze op dat mooi gekleurde fietsje voor ons reed.

Foto: © T&T Tekst & Traffic

Door Peter Ravensbergen, 24 januari 2017 12:00

buizen

Volgens mij is/was Miyata de Japanse sectie. En Koga Miyata de Nederlandse. Zo heel af en toe zie je nog wel eens een export Japanse Miyata hier in ins land.
De buizen waren niet van Miyata maar van Tange. De frames kwamen vanuit Japan en werden hier geassembleerd tot race- en toerfietsen. Conform de specificaties van Koga.
Geplaatst door marcov, 24 januari 2017 13:12:54

Koga Miyata

Miyata is een Japanse fietsenfabrikant, die in begin jaren zeventig massaal fietsen van supermarkt kwaliteit verkocht in de U.S. Ze hadden een eigen staalfabriek en maakten hun eigen buizen.

De frames voor Europa werden naar specificaties van de importeur Koga gemaakt.
Het kale frame werd hier gespoten en daarna door 1 monteur opgebouwd met Shimano onderdelen.
Geen lopende band dus. De kwaliteit hier was veel hoger, dan ik in '78 zelf zag in de USA.

Koga heeft ongetwijfeld veel bijgedragen aan de ontwikkeling van het hoge marktsegment voor Miyata.
Als sponsor van het tourteam van Peter Winnen, is ook in de rest van Europa Koga-Miyata als wedstrijdfiets door gebroken. En Shimano als onderdelenleverancier op Tour niveau.

Als bedrijf heeft Koga duidelijk een trend gezet door frames te importeren uit het Verre Oosten. Niet echt een Nederlandse fiets zei men. Dat geldt dus tegenwoordig voor bijna alle Nederlandse fietsmerken.
Geplaatst door W. van den Broek, 25 januari 2017 23:21:54

buizen

Inderdaad maakte Miyata ook buizen. Voor lopen van wapens oorspronkelijk. Bij toeval werd ontdekt dat ze die ook voor fietsen konden worden gebruikt. De kwalitatief betere fietsen (de Nederlandse Koga Miyata's dus waar W. van den Broek het over heeft) werden uitgevoerd met Tange Chroom Molybdeen buizen. De Japanse tegenhanger van het Engelse Reynolds (o.a. 531). Het duurde nog even voordat andere Europese framebouwers aan de Japanse buizen wilde. Pinarello was de eerste. Ook uit Japan kwamen de buizen van concurrent Ishiwata, die veelvuldiger door Europese framebouwers werden gehanteerd. Het was de tegenhanger voor sommige types Columbus buizen.
Geplaatst door marcov, 26 januari 2017 11:59:09

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web