Herinneringen bij een foto …

Tien jaar geleden werd rondom deze tijd de Skil-Shimano ploeg voor 2007 gepresenteerd. Een ProContinental ploeg die in 2006 behoorlijk aan de weg had getimmerd.

De baas van de ploeg was destijds Arend Scheppink, een welgestelde oudere man, voor wie de wielersport een hobby was. Nadat hij eerst een ploeg had geleid met de naam Bankgiroloterij, had hij in Shimano een degelijke sponsor gevonden.

Maar de Japanse multinational ondersteunde financieel nog meer ploegen omdat die de racefietsonderdelen van Shimano gebruikten en ook aanspraak maakten op financiële ondersteuning.

Bij elkaar een gigantisch budget waarvoor de Japanners met gemak een WorldTour ploeg hadden kunnen sponsoren. Ze verkozen echter het budget te spreiden over meerdere ploegen in de WorldTour en ProContinental categorie.

Scheppink werd marketingtechnisch geadviseerd door Iwan Spekenbrink, een jonge ondernemer met een eigen marketingmanagementbureau. Die werkte ook voor Shimano Nederland en hij wist beide cliënten te overtuigen dat ze het voor meer publiciteit met de ploeg hogerop moesten zoeken.

Zo kwam Skil erbij als hoofdsponsor. Na Bosch en Black & Decker de nummer 3 in de wereld op het gebied van elektrische boormachines en ander handgereedschap. Het Europese hoofdkantoor van Skil is gevestigd in Breda.

Zo was een jaar eerder met grote plannen de ploeg gepresenteerd met veel jonge renners en een paar profs in hun nadagen. Het seizoen 2006 was heel succesvol voor de ploeg en in die kleuren heeft de ploeg zes jaar bestaan.

In 2008 trok Scheppink zich vanwege zijn leeftijd terug en werd Spekenbrink de baas. Met alle vrijheid om zijn filosofie uit te voeren. Een alternatief te zijn voor de verrotte dopingcultuur die het beroepswielrennen toen in een ijzeren greep had.

Het was een ploeg met jonge talentvolle renners die als een team moesten gaan rijden. Alles voor de ploeg en het resultaat betekende in de praktijk zo veel mogelijk samen trainen, geen dubbele agenda’s en een team van ploegleiders dat de renners dicht op de huid zat.

De filosofie van Spekenbrink bleek in de praktijk te werken en tal van successen werden behaald. Zijn aanpak kreeg internationale waardering en Christian Prudhomme reikte Spekenbrink als blijk van waardering in 2009 een wildcard voor de Tour de France uit. Kenny van Hummel werd er wereldberoemd door.

Het absolute goudhaantje van de ploeg was Marcel Kittel (foto 2). Al heel jong door Spekenbrink opgepikt ontwikkelde de volslagen onbekende Duitser zich tot een superspinter die met een tot sneltrein omgevormde ploeg heel wat massasprints won, onder andere in de Tour de France.

Toen Skil er eind 2011 uitstapte nam Giant het over en weer een jaar later werd het Rotterdamse oliebedrijf Argos hoofdsponsor. Met deze kapitaalkrachtige sponsor stapte de ploeg de WorldTour binnen.

Na twee seizoenen met Argos volgden twee seizoenen met het Duitse shampoomerk Alpecin en is de ploeg een vaste waarde in de grote koersen van het seizoen. Renners als Degenkolb, Dumoulin en Barguil behoren tot de internationale top.

De ploeg heeft nog wel een groot Nederlands aandeel, zowel in de rennersploeg als in de ploegleiding en het management van Spekenbrink. De hoofdvestiging van de ploeg zit in Deventer maar het bestaansrecht is een Duitse WorldTour licentie.

Dat zal in 2017 niet veranderen als touroperator Sunweb – hevig geïnteresseerd in de Duitse markt - de zaak van Alpecin overneemt.

Daarmee zijn we als TV-kijkers ook verlost van het raadselachtige reclamespotje waarin Dumoulin communiceren over de shampoo. Pas toen ik het spotje zo’n honderd keer had gezien, verstond ik de tekst van Roy. “Nog twee minuten”.

Waar dat op slaat is me niet duidelijk volhoudt en het liefst nog vele jaren. Als een voornamelijk Nederlandse ploeg met een Duits etiketje. De commercie kent geen grenzen.

Foto’s: © Cor Vos

Door Fred van Slogteren, 8 november 2016 12:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web