Het balhoofdplaatje van Otto …

Whitworth was de eerste nationale standaard voor schroefdraad. Joseph Whitworth, later Sir Joseph (afbeelding 2), ontwikkelde die standaard in opdracht van de Engelse marine.

In 1841 nam de marine de standaard schroefdraad in gebruik, dat wil zeggen dat scheepswerven de opdracht kregen alleen nog maar dit schroefdraad te gebruiken. Whitworth is nu nog altijd in gebruik op bijvoorbeeld fietsonderdelen.

De winding heeft een hoek van 55° met een diepte van 0.640327p met een tophoek die afgerond is met een straal van 0.137329p, waarbij p telkens de afstand tussen twee windingen is. Die windingen kunnen 1/32 inch zijn, 1/24, 1/16, 1/8, 3/32, 1/4 enzovoort. De moeren zijn standaard zeskantig.

Charles Henry Pugh, fietsenbouwer, koos voor zijn fietsen ook voor Whitworth. Het voordeel van standaardisatie was, dat je bouten en moeren kon kopen en dat alles op elkaar paste. Pugh noemde zijn fietsen zelfs Whitworth Cycle.

Maar de standaard BSW, wat staat voor British Standard Whitworth, was niet ideaal voor fietsen. Daarom ontwikkelde Pugh een nieuwe standaard schroefdraad en noemde dat British Standard Cycle.

BSC verschilt van Whitworth doordat hij een iets stompere hoek heeft, namelijk 60°. Dat schroefdraad is heden ten dage nog altijd 'leading', ook al hebben de Fransen brackets gemaakt met de tophoek en de hoek van Whitworth Cycle, maar met windingen in millimeters.

Op het oog zie je het verschil niet tussen 1/24 inch (= 1,0591666 mm) en één millimeter, maar menig bracket is gesneuveld doordat de mecanicien een Engelse cup in een Frans frame schroefde of omgekeerd.

In 1894 fuseerde Whitworth Cycles met Rudge Cycles. Het werd een wereldberoemd merk, met een behoorlijke racegeschiedenis. Rudge-Whitworth lagers waren legendarisch.

In 1939 werd Rudge-Whitworth ingeschakeld in de Engelse oorlogsindustrie, maar begin 1940 werd de fabriek in Coventry gebombardeerd.

Na de Tweede Wereldoorlog werd de merknaam overgenomen door Raleigh. Het hierbij afgebeelde balhoofdplaatje dateert van omstreeks 1905.

Foto’s 2 en 3: wikipedia

Door Otto Beaujon, 1 juli 2016 12:00

schroefdraad

Dit is een complex onderwerp. Veel fietsen zijn al vernield door foute montage. Zeker bij oude of Franse fietsen komen veel afwijkingen van de huidige standaard voor.

Er valt dan ook heel veel over te vertellen, maar voor niet techneuten is zo'n verhaal eigenlijk onleesbaar.
Wie het toch wil proberen: http://www.velofilie.nl/schroefdraden.htm

Uiteraard ligt dit gedeeltelijk aan mijn onvermogen om iets fatsoenlijk uit te leggen
Geplaatst door Wiel Van den Broek, 01 juli 2016 22:13:10

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web