Van de boekenplank van Wim …

CENTENARY 78

door N.G. Henderson

In 1980 kwam het boek Een Eeuw Nederlandse Wielersport uit, geschreven door Wim van Eyle, naar wie deze rubriek is vernoemd. Twee jaar daarvoor in 1978 verscheen dit boek van Noel Henderson over een eeuw Britse wielersport.

Er was al eerder sprake van wielerraces in het Verenigd Koninkrijk, onder andere tussen de universiteitsteams van Oxford en Cambridge, maar in 1878 werd The British Bicycle Union opgericht. Op 16 februari 1878 om precies te zijn.

De wielersport was snel populair en in 1890 waren er al twaalf verschillende wielersportmagazines om aan de behoefte om informatie te voorzien.

De Britten hadden ook al spoedig internationaal succes en in het begin van de twintigste eeuw behoorden William Bailey en Leon Meredith (foto 2) tot de beste baanrenners van de wereld.

Meredith werd zeven keer wereldkampioen bij de stayers en won met drie anderen Olympisch goud in de ploegenachtervolging en Bailey was vier keer de sterkste amateursprinter van de wereld.

Ook de rijwielindustrie kwam op gang en in 1893 werd Arthur Zimmermann wereldkampioen baansprinten bij de amateurs op een fiets van het Engelse merk Raleigh. Helaas voor het Britse gevoel van superioriteit was Zimmermann een Amerikaan.

Behalve het baanwielrennen werd ook het tijdrijden op de weg populair. Vooral omdat daar op gewed kon worden, want Britten wedden op alles. Vandaar dat het Verenigd Koninkrijk altijd sterke tijdrijders heeft gehad.

Na de Tweede Wereldoorlog vestigde de wat kakkineuze sprinter Reginald Harris (foto 3) de aandacht op zich door drie keer op rij wereldkampioen bij de profsprinters te worden. Het zorgde in eigen land voor de nodige talenten in het sprinten en de achtervolging.

Het duurde lang voor er ook sterke wegrenners het kanaal overstaken. Brian Robinson was de eerste die bij een Franse ploeg wist te komen en een decennium later was daar Tom Simpson die het tot een internationale vedette bracht.

Daarna is het Britse wielrennen enigszins blijven hangen tot de zaken een jaar of tien geleden serieus werden aangepakt. Er kwam meer geld beschikbaar en dat vertaalde zich in grote successen op zowel de weg als de baan.

Met drie Touroverwinningen in de laatste vier jaar, de sprintsuccessen van Mark Cavendish, de vele medailles bij WK’s en de Olympische Spelen van de baanrenners is Groot Brittannië een belangrijke wielernatie geworden.

En niet te vergeten de Sky-ploeg van manager Dave Brailsford (foto 4). Die heeft bij die ploeg een kwaliteitsborgingssysteem ingevoerd, zoals ook in de jaren negentig bij het bedrijfsleven is gebeurd, bekend als ISO9001.

Dat zorgt ervoor dat er volgens vaste procedures wordt gewerkt en omdat iedereen zich daar stipt aan houdt, leidt dat automatisch tot successen. Zo simpel is dat. Vreemd dat andere grote ploegen het voorbeeld nog niet hebben gevolgd.

Foto’s 2 en 3: archief dewielersite.net
Foto 4: © Cor Vos

Door Fred van Slogteren, 3 maart 2016 12:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web