Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

Giuseppe Olmo (1911-1992), wiens naam als merk is gebruikt voor deze fiets, is wat in de vergetelheid geraakt, maar hij was een geweldige renner. In zijn tijd een van de beste van de wereld, maar hij had de pech een tijdgenoot te zijn van de grote Gino Bartali.

Als amateur was Geppin, zijn bijnaam, al letterlijk een groot kampioen. Hij was dat als wegrenner in 1931 zowel van Italië als van de wereld. En een jaar later kwam hij met twee gouden medailles terug van de Olympische Spelen in Los Angeles. Eén voor het winnen van de wegwedstrijd en de ander voor het winnen met zijn ploeggenoten van het landenklassement in dezelfde race.

Als beroepsrenner won Olmo twintig etappes in de Giro d’Italia, waarvan tien in de editie van 1936. Hij won twee maal Milaan-San Remo, was kampioen van zijn land in 1936, een jaar nadat hij het werelduurrecord op 45 kilometer en negentig meter had gebracht.

Hij was daarmee de eerste die de magische grens van 45 kilometer doorbrak. Kortom Giuseppe Olmo was een mannetjesputter. Hij heeft helaas niet vaak buiten de grenzen van zijn vaderland gekoerst en stond ook nooit aan de start van de Tour de France.

In 1940 kwam de klad in zijn carrière en probeerde hij het als stayer. Zowaar werd hij dat jaar kampioen van Italië. Door onder meer de Tweede Wereldoorlog is zijn loopbaan voortijdig beëindigd.

Dat kwam mede omdat hij al veel bemoeienis had met de fietsenfabriek, die hij in 1936 met zijn broers in hun geboorteplaats Celle Ligure aan de Italiaanse bloemenrivièra was begonnen.

Die fabriek bestaat nog steeds en er wordt een volledig programma gewone fietsen gemaakt, alsmede mountainbikes en racefietsen. Het is een degelijk en kwalitatief goed merk en er worden nog heel wat Olmo fietsen in de wereld bereden.

Die van mij niet zo vaak meer, maar als ik de bandjes oppomp dan kan ik er zo op weg.

Peter R. de Fiets

Foto: © T&T Tekst & Traffic

Door Peter Ravensbergen, 23 februari 2016 11:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web