Uit de wasserette van Henk

© Henk Theuns

“Je hebt wereldkampioenen en wereldkampioenen. Enerzijds de echte vedetten zoals Merckx, Hinault en in een recenter verleden Cipollini, Boonen en natuurlijk regerend wereldkampioen Paolo Bettini. Maar er zijn ook wereldkampioenen geweest zonder vedettestatus die min of meer per ongeluk de regenboogtrui pakten. De bekendsten van die categorie zijn de Duitser Müller, van wie de meeste journalisten nog nooit hadden gehoord toen hij in 1952 wereldkampioen werd, en onze eigen Harm Ottenbros. Niet dat Harm een slechte renner was, maar de geboren Alkmaarder was bepaald geen vedette. Van Igor Astarloa, die in 2003 verrassend wereldkampioen werd, weet ik niet tot welke categorie hij behoort. Een goede renner, maar ...

... toen hij in het Canadese Hamilton de regenboogtrui pakte, moesten ook doorgewinterde kenners even de statistieken raadplegen om te kijken wat deze Bask had gepresteerd. Ze kwamen bij twee wapenfeiten uit. Hij was in 2002 tweede in de eindstand van de wereldbeker en hij had in het voorjaar van 2003 de Waalse Pijl gewonnen. Een man met potentie, maar de bevestiging van zijn wereldtitel moest nog komen. Hij had die wereldtitel overigens te danken aan zijn goede eindschot, waardoor hij een moegestreden kopgroep met snelle mannen als Van Petegem en Bettini kon vloeren. In de vlucht had hij de benen stilgehouden met het excuus dat zijn kopman Freire in het jagende peloton zat. Het werd hem niet in dank afgenomen. Met het voordeel van de twijfel begon Astarloa als wereldkampioen aan de rest van zijn carrière. Maar het zat hem niet mee. Eerst kreeg hij in april 2004 een autoongeluk, dat hem weken uit competitie hield en daarna ontstonden de problemen met zijn ploeg Cofidis. Die formatie kreeg door de UCI een competitiestop opgelegd en Astarloa vertrok naar Lampre. Hij reed dat jaar geen uitslag meer en moest in 2005 op zoek naar een nieuwe ploeg. Dat was niet eenvoudig, want QuickStep en CSC wilden hem wel hebben, maar hadden geen budget meer. Hij kwam uiteindelijk in een Brits-Italiaans ProContinental team terecht en kon daardoor uiteraard de grote wedstrijden niet rijden. Dit jaar is hij onderdak bij een ProTour ploeg. Dat is Milram en wat hij daar gaat presteren moeten we afwachten. In ieder geval heeft deze trui hem weinig geluk gebracht.

Tot volgende week!”

Henk Theuns

Door Fred van Slogteren, 31 januari 2007 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web