Het balhoofdplaatje van Otto …

Tsunoda is een Japanse fietsenfabrikant die al sinds 1925 fietsen maakt. Er is een website in het Japans, maar daar word ik helaas niet wijzer van. In de periode tussen plusminus 1970 en 1985 moest ineens iedere Amerikaan een fiets hebben, de ‘Bicycle Boom’. De traditionele Amerikaanse merken als Schwinn, Huffy en Murray konden niet aan die enorme vraag voldoen en zo kreeg de firma uit Nagoya, samen met andere Japanse fietsmerken als Panasonic, Miyata, Fuji, Bridgestone en Nishiki de kans om in het gigantische gat te springen. Ze waren niet de enigen. Terwijl Europese fabrikanten als Raleigh en Peugeot de Amerikaanse markt onder eigen naam opzochten, deden de Japanners dat hoofdzakelijk via ... 
... Amerikaanse handelsondernemingen die dan vaak ook een Amerikaans klinkende naam aan het product gaven. Zo ontstonden veel ‘nieuwe’ Amerikaanse merken. 
Éen daarvan was Lotus, een nieuw opgericht bedrijf in New York. Oprichter waren vader Sidney en zoon Ernst Star. Vader Star was eigenaar van fietsenmerken als Windsor en Alpha, die hij onder andere in Mexico liet maken. Met Tsunoda als partner en Lotus als merk zag het er financieel veel beter uit. Zo brachten vader en zoon Star een uitgebreid programma op de markt met wel 35 verschillende modellen, met specificaties en dat werd dan allemaal in Japan bij Tsunoda gemaakt. 
Na het overlijden van Pa Star in 1990 wilde zoon Ernst er eigenlijk wel vanaf, en dat deed hij door zijn rechten en belangen onder te brengen in een holding waarin al zijn licenties waren opgenomen. Het was goed bedoeld, maar de mensen die marketingtechnisch verder moesten met de merknaam Lotus hadden geen enkele affiniteit met fietsen. 
Zo ging de boel al snel financieel ten onder, ondanks merkwaardige noodsprongen om het tij te keren. Zo werd er een Amerikaanse Lotus-importeur aangesteld in China, werd het beroemde Engelse automerk Lotus korte tijd overgenomen, enzovoort. Zelfs de relatie met Tsunoda werd op het spel gezet toen ze met een Italiaanse fietsenfabrikant gingen flirten. Het mocht allemaal niet baten, de dag dat de stekker er uit moest brak onvermijdelijk aan. Het had geen consequenties voor Tsunoda, want dat bedrijf ging gewoon door met fietsen produceren en is nog steeds een constante factor op de Aziatische markten.
Tot volgende week!
Otto Beaujon
Door Fred van Slogteren, 30 oktober 2015 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web