Het was me het Tourdagje wel …

Gisteren behaalde André Greipel de derde etappezege, waarmee de Duitser tot de topsprinter van deze Tour mag worden uitgeroepen. Als hij ook nog op de Champs Elysées wint treedt hij met vier zeges in het rijtje van Cavendish en Kittel van de laatste jaren. Het was wederom een mooi landschap waar de karavaan doorheen trok, maar verder was het niet echt spannend. 
Wel was het opmerkelijk dat een vrij grote groep al spoedig uit het peloton werd gelost en met een grote achterstand van meer dan een kwartier aan de finish kwam. Een groot aantal renners zit er ... 
... helemaal doorheen en verlangt naar het einde, terwijl ze nog een week moeten. Het lijkt me waarschijnlijk dat er nog flink wat uitvallers te noteren zullen zijn vooraleer de karavaan komende zondag de Champs Elysées op dendert. 
Behalve de loodzware etappes van de afgelopen week hebben de renners ook nog te maken gehad met extreem warm weer. Daar komt bij dat ze geen moment rust wordt gegund. Teveel ploegen staan nog met lege handen en azen op een laat succes. Daarom is het vanaf kilometer één koers en ik hoorde gisteren Maarten Ducrot zeggen dat de eerste tientallen kilometers de boeiendste zijn van iedere etappe, omdat er dan van alles gebeurt. Alleen wordt er dan nog niet uitgezonden, omdat we pas beelden te zien krijgen als er een kopgroep is met een redelijke voorsprong en een peloton dat onder leiding van de Sky-ploeg controlerend volgt. 
Er moet iets gebeuren aan de formule van de Tour om het boeiend te houden. De dominantie van de Sky-ploeg is niet leuk meer. De dagen van Armstrong lijken teruggekeerd. Niet qua dopinggebruik, want ik sluit me niet aan bij alle verdachtmakingen, hoewel ik ook niets uitsluit. Daarvoor is er in het verleden te veel gebeurd. Wel door de wijze waarop deze superploeg alles controleert en andere ploegen uit de voorste linies drumt. Daarom monsieur Prudhomme ga de komende winter met je stafmedewerkers eens diep nadenken over de formule, voor die in zijn huidige vorm niet levensvatbaar meer is. Kleinere ploegen is een optie, zodat het voor één ploeg moeilijker wordt de koers te controleren. 
Er lijkt me nog veel meer te verbeteren. Zoals die arme Peter Sagan in de laatste kilometers eens een vrijgeleide geven om een etappe te winnen. Het lukt hem maar niet en daarom is de foto van de dag voor hem. (Foto: © Cor Vos)
Door Fred van Slogteren, 20 juli 2015 9:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web