Het balhoofdplaatje van Otto …

Crescent was oorspronkelijk een merk van het Amerikaanse Western Wheel Works uit Chicago, een bedrijf dat al in 1894 meer dan vijftigduizend fietsen per jaar maakte. In Zweden werden die fietsen geïmporteerd door de handelsonderneming Pettersson & Lindblad. In 1897 werden zesduizend Crescent-fietsen in Zweden ingevoerd. Het jaar daarop werd het bedrijf de exclusieve vertegenwoordiger in Zweden van Dunlop en in datzelfde jaar werd begonnen met de assemblage van fietsen. 
In 1899 werd, zoals bij veel grote fabrikanten en groothandelaren gebruikelijk, een catalogus uitgebracht, met behalve fietsen ... 
... duizend-en-één andere artikelen die de klanten - op het afgelegen platteland van Zweden - per postorder konden bestellen. Opmerkelijk is, dat de werknemers bij Crescent Zweden in het zomerseizoen (als het heel lang licht is) van zes uur ’s morgens tot tien uur ’s avonds werkten. 
Crescent sponsorde door de jaren heen een groot aantal bij ons volslagen onbekende wielrenners, die soms bijzondere records op hun naam hebben staan, zoals de Sweden End-to-End race. Dat is een fietstocht van drieduizend kilometer nonstop, wat je ’s zomers van zuid naar noord vrijwel geheel bij daglicht kon rijden.
De grootste sportieve successen staan op naam van de Deen Henry Hansen die in 1928 op een Crescent, model Halve Maan, bij de Olympische Spelen in Amsterdam, de gouden medaille in de wegwedstrijd won en die drie jaar later bij het WK in Kopenhagen de wereldtitel bij de amateurs op de weg in de wacht sleepte.  
De fiets heeft in Zweden nooit die populariteit gekregen, zoals in ons land. Vanwege het klimaat, maar ook door de vele steenslagwegen en de bergen. Daarom ging Crescent Zweden al gauw ook motorfietsen maken en na de Tweede Wereldoorlog werden daar bromfietsen aan toegevoegd. De belangrijkste producten van Crescent werden uiteindelijk de buitenboordmotoren, omdat er vanwege de duizenden meren in Scandinavië waarschijnlijk meer vissersbootjes dan fietsen zijn. 
Het rijwielmerk Crescent bestaat nog steeds en is onderdeel van het leveringsprogramma van Cycleurope. Dat is het concern van de redersfamilie Grimaldi, dat voorheen opgebouwd was rond de fietsen van Peugeot. Na de dopingschandalen rond Festina in de Tour de France van 1998 wilde de familie Peugeot niet langer met fietsen geassocieerd worden. Sindsdien moet Cycleurope het doen met merken als Bianchi, Puch en … Crescent. 
Tot volgende week!
Otto Beaujon   
Door Fred van Slogteren, 29 mei 2015 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web