Uit de wasserette van Henk …

In de jaren vijftig en zestig had je nog kleine sponsors, bedrijven die hun producten afzetten op de Nederlandse en soms zelfs alleen maar regionale markten. Truitjes met alleen maar Nederlandse tekst volstonden. Voor bedrijven die hun producten over de grens wilden verkopen werd het lastiger. Multinationals hebben daar minder last van, want die namen zijn meestal genoegzaam bekend. Zoals 3M, een nieuwe naam in het peloton, maar niet in de samenleving. Ieder huisgezin en ieder bedrijf gebruikt wel producten waar die naam als merk opstaat. 
Met Panasonic ligt dat anders hoewel die naam wereldwijd bekend is. Toen de Japanse multinational Matsushita in 1984 met de merknaam Panasonic in de wielersport stapte, was dat niet zo. De reden waarom ... 
... Matsushita met Peter Post in zee ging was juist om die merknaam wereldwijd bekend te maken, een doel dat in negen jaar ruimschoots is bereikt.  
Een bedrijf als PDM, een dochteronderneming van Philips en Dupont de Nemours, fabrikant van casttebandjes was weliswaar internationaal marktleider, maar dat wist niet iedereen. Het bedrijf wist in 1986, toen de gelijknamige ploeg werd opgericht, dat de levensduur van cassettebandjes beperkt was, omdat de compact disc was uitgevonden. Ze hadden dus nog enkele jaren de tijd om nog zoveel mogelijk cassettebandjes te verkopen. Daarom moest in alle landen waar grote koersen werden gereden het publiek kunnen zien hoe goed de bandjes van PDM wel waren. Dus reden de renners in Frankrijk met Franse tekst, in Italië met Italiaanse en in Spanje met Spaanse kreten. Zoals op dit truitje, dat ik ooit van Marc van Orsouw kreeg, te zien is.
Peter Post had ooit hetzelfde probleem. Het Belgische Sigma bracht in Nederland en België verf met de merknaam Histor op de markt. Toen ze ook de Franse markt wilden veroveren, kozen ze om onbekende redenen de merknaam Novémail. Post kreeg de opdracht om zijn renners overal met Novémail-truitjes te laten rijden, behalve in de lage landen. Toen de Amstelveense ploegbaas dit hoorde vroeg hij snedig hoe het dan in de klassieker Parijs-Brussel moest. Moeten de renners bij de grens omkleden? Hij wist het antwoord. Novémail! Bien sûr!
Tot volgende week!
Henk Theuns
Door Fred van Slogteren, 4 maart 2015 9:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web