Het balhoofdplaatje van Otto …

In 1869 nam ene B.F. Goodrich (1841-1888), met de naar de populaire Amerikaanse president Benjamin Franklin vernoemde voornamen, de Hudson River Rubber Company over. Een kleine rubberfabriek in Melrose, een voorstad van New York, waar laarzen, regenjassen, tuinslangen, enzovoort werden geproduceerd. Een jaar later kreeg de jonge ondernemer een brief van het gemeentebestuur van een kleine stad in Californië, helemaal aan de andere kant van de Verenigde Staten, of hij zijn bedrijf niet naar Akron wilde overplaatsen. Daar was dringend behoefte aan werkgelegenheid en diverse bedrijven in de federatie werden op die manier benaderd. Als Goodrich op het voorstel zou ingaan dan was het gemeentebestuur van Akron bereid hem ... 
... een bedrag te betalen van 13.600 dollar. Dat was kennelijk zo aantrekkelijk dat Goodrich zijn onroerend goed aan de oostkust verkocht en de activiteiten verplaatste naar een nieuw onderkomen in Akron, waar het bedrijf tot het laatst toe gevestigd is gebleven. 
Nadat de Brit John Boyd Dunlop in 1888 de luchtband had uitgevonden en een jaar later wereldwijd gepatenteerd, begon voor Goodrich en alle soortgelijke bedrijven in de wereld een explosieve groei. 
De eerste automobielen waren nog in de ontwikkelingsfase en daarom waren het hoofdzakelijk fietsenfabrieken die in de nieuwe vinding waren geïnteresseerd. Aan de Amerikaanse oostkust werd in en rond de grote steden al volop gefietst, maar in Californië was de tweewieler nog een bezienswaardigheid. Daarom ging Goodrich op grote schaal zelf fietsen produceren, om zijn luchtbanden kwijt te raken. Een unieke situatie, met onder meer als gevolg dat er in verzamelingen van balhoofdplaatjes wel eens een vrij zeldzaam Goodrich-exemplaar voorkomt. Zoals in de mijne en het hier afgebeelde plaatje moet gedateerd worden ergens tussen 1890 en 1900. 
Toen de automobiel de wereld veroverde werd Goodrich internationaal één van de grootste bandenfabrikanten. Daarnaast stortte de multinational zich in tal van andere activiteiten in onder andere de chemie, de vliegtuigbouw en de ruimtevaart. 
In 1988 werd de merknaam voor banden (auto’s, vliegtuigen, grondverzet en ook fietsen) aan concurrent Michelin verkocht. Het merk is daarmee niet verdwenen, maar wordt in bepaalde markten nog steeds gebruikt. De overige specialismen van B.F.Goodrich zijn aan spelers in die specifieke markten verkocht. In de lucht- en ruimtevaart worden de producten van het voormalige B.F.Goodrich sinds 2006 in de markt gezet onder merknaam TRW Aeronautical Systems.
Tot volgende week!
Otto Beaujon   
Door Fred van Slogteren, 29 augustus 2014 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web