Het balhoofdplaatje van Otto …

Emblem was een Amerikaans fietsenmerk van omstreeks 1900. In een oude brochure is een bladzijde gewijd aan die naam en het logo. Het is het meest elementaire merk dat je kunt bedenken. Wie de maker en de bedenker is of zijn geweest, staat er niet bij, wel worden er acht fietsmodellen getoond. De tekst bij het bovenstaande plaatje is tegelijkertijd de missie van de fabrikant. ‘In een naamplaatje schuilt meer dan de gemiddelde koper vermoedt. Het naamplaatje dat hij aan een product bevestigt, betekent dat hij er zijn goede naam, zijn reputatie en zijn toekomstig succes als zakenman aan verbindt. Het is een product waar ... 
... hij trots op is en waar hij altijd achter staat. Je kunt je niet veroorloven een fiets te kopen zonder dit kwaliteitskenmerk.’
Via internet is er nog wel wat informatie over dit oude merk te vinden, maar er blijkt ook een nieuw merk met die naam te bestaan. Uit Californië en met slechts twee modellen. Uiteraard ook met een nieuwe marketingkreet, wat de Amerikanen tegenwoordig een ‘filosofie’ noemen. ‘Als je rijdend met je Emblem schade krijgt, dan stuurt Emblem je per expresse nieuwe onderdelen, met omdat jij het bent twintig procent korting op de catalogusprijs. Nam je op het moment van schade deel aan een wedstrijd (kopietje van je inschrijfformulier meesturen) dan krijg je zelfs dertig procent korting.’ 
Uitzonderlijk, want bij de meeste fietsenmerken wordt schade als gevolg van deelname aan een wedstrijd in het geheel niet vergoed. Hoeveel je bij de aanschaf moet betalen wordt niet op de website vermeld, maar er zullen zeker klanten zijn die vanwege deze service een Emblem-fiets kopen. Anders zou het merk vermoedelijk niet meer bestaan.
Tot volgende week!
Otto Beaujon
DOE MEE MET HET SLOGBLOG TOURSPEL EN MAAK KANS OP EEN SCHITTERENDE FIETSVAKANTIE IN ANDALUSIË ! 
Door Fred van Slogteren, 27 juni 2014 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web