Uit de beeldentuin van Jac …

“Vandaag start de honderdste editie van de Tour in Porto-Vecchio op Corsica. De eerste keer in honderd jaargangen dat de Tour het eiland aandoet. Dat doet de gedachten teruggaan naar de allereerste Tour de France in 1903 die vertrok bij het Café Au Reveil Matin in Montgeron. Naar dat plaatsje werd uitgeweken omdat de prefect verboden had om de tocht in Parijs zelf te laten starten. Bij het jubileum van de Tour in 2003, werd het honderdjarige bestaan van het grootste wielerevenement herdacht op dezelfde ... 
... plek waar het allemaal is begonnen, aan de Avenue Jean Jaurès 22 aan de rand van Montgeron. 
Om dit heuglijke feit te vieren werd de omgeving van het etablissement, tegenwoordig de Hacienda Du Reveil Matin geheten, opgeknapt en opgefleurd. Helaas gaat de naam op het pand verborgen achter een schreeuwende reclame. De eerste etappe van de Tour van 2003, deTour Centennaire hield na een geneutraliseerd begin vanaf het Stade de France halt bij deze plaats waar nu een plaquette te zien is waarop staat vermeld dat de eerste Tour daar honderd jaar geleden is vertrokken. 
De onthulling werd gedaan door Victor Cosson, derde in de Tour van 1938, en Sandy Casar als representant van de toenmalige generatie wielrenners. Een aantal oud-winnaars, waaronder Charly Gaul, Bernard Thévenet, Bernard Hinault, Laurent Fignon en Joop Zoetemelk, waren eveneens bij deze plechtigheid aanwezig. Het is vanaf deze historische plaats dat de etappe daadwerkelijk van start is gegaan. 
In 2004, een jaar na de Centennaire heeft er een brand gewoed in Du Reveil Matin. De inventaris werd verwoest maar aan de buitenzijde heeft het vuur gelukkig weinig zichtbare sporen nagelaten. Op de rotonde ervoor is een kleurig herdenkingsmonument geplaatst dat bestaat uit een constructie van ronde en platte kunststof buizen. In gele en bruine letters is de tekst Montgeron te lezen, waarbij de letter ‘t’ het zadel vormt voor de gestileerde wielrenner die gevormd wordt door de letter ‘g’. Verder zijn er twee rood/oranje ringen die samen met drie opstaande groene palen het jaartal ‘2003’ vormen. Iedere ring staat dan weer apart voor een ‘Ronde’, die van 1903 en die van 2003. De rotonde is omzoomd met geglazuurde tegels met de namen van alle Tourwinnaars tot dan toe. Van de meeste tegels is het glazuur helaas gebarsten en heeft losgelaten, maar enkele zijn gelukkig nog redelijk intact. 
Het was op 1 juli 1903 om drie uur ’s middags dat in een broeierige hitte zestig renners gereed stonden om te vertrekken voor de eerste Tour de France. In een redactioneel commentaar in l'Auto had Desgrange hen al toegesproken met de woorden: ‘Welk een slag zult u gaan leveren met de zon, de warmte, de kilte van de nachten en de verraderlijkheid van de donkere wegen en wat zal die strijd u verrijken. U bent de geharde en onwetende zaaier van energie voor wie aan het eind de triomf gloort.’ 
De Tour de France was een idee van Géo Lefèvre, medewerker van Desgrange, die zijn baas een rondtocht door Frankrijk voorstelde te verrijden in zes etappes in een periode van negentien dagen. De route moest de zes grootste steden van het land met elkaar verbinden. Zo ontstond de eerste etappewedstrijd, want tot dan toe werden er slechts steeds langere eendaagse wedstrijden georganiseerd. Een andere noviteit was dat de hele tocht zonder gangmakers gereden moest worden, wat zeer ongebruikelijk was voor die tijd. 
Het basisidee was om een zesdaagse, toen al internationaal bekend van het baanwielrennen, over te hevelen naar de weg. In feite knoopte Géo Lefèvre zes eendaagse klassiekers aan elkaar tot een vermetele rondrit van 2.428 kilometer wat voor de krantenlezer moest uitmonden in een op een sportief thema gebaseerd vervolgverhaal. 
Zowel de organisatie als de renners hadden geen idee waaraan ze begonnen. In eerste instantie was de belangstelling voor het nieuwe evenement niet overweldigend. Maurice Garin had zich als eerste aangemeld en kreeg startnummer één. Omdat het aanvankelijk niet storm liep, zag Desgrange zich genoodzaakt de prijzen en de premies flink te verhogen, het inschrijfgeld te halveren en de datum te verschuiven om voldoende ‘onwetende en harde krachtpatsers’  voor zijn krachttoer te interesseren. 
Bij het vertrek van die zestig mannen met loodzware ijzeren fietsen was Desgrange merkwaardig genoeg zelf niet afwezig. Hij had het te druk met bureauwerkzaamheden, maar vermoed mag worden dat hij zich niet volledig wenste te associëren met een evenement dat mogelijk zou kunnen uitdraaien op een flop. Toen om 15.16 uur het startschot door wedstrijdcommissaris Aubran was gelost, verdwenen de avonturiers voor de eerste etappe van naar Lyon. 467 eindeloze kilometers.
Tot over veertien dagen!”
Jac Zwart
Deze en een veelvoud aan andere wielermonumenten zijn te vinden in een serie e-boeken die zijn te downloaden van de website www.xinxii.nl en geschikt om te lezen op een iPad of andere e-readers.

DOE MEE MET HET SLOGBLOG TOURSPEL EN MAAK KANS OP EEN PRACHTIGE JAN JANSSEN TOUR DE FRANCE RACEFIETS!
Door Fred van Slogteren, 29 juni 2013 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web