Het balhoofdplaatje van Otto …

“Het idee dat je met een ovalen kettingblad een doelmatiger gebruik van de spierkracht van de renner zou kunnen bereiken, is al zo oud als de fiets zelf. Bij nog oudere voortbewegingsmechanismen, zoals de tredmolen, is het bij mijn weten nooit geprobeerd, maar de uitkomst zou hetzelfde zijn.  Ga maar na: hoe je dit eivormige kettingblad ook aan de crank met zijn vijfpuntsster bevestigt, op elk moment van de omwenteling is het aantal tanden dat door de ketting omsloten wordt precies gelijk, namelijk de helft van het totaal. Dat betekent dat de ketting bij een eenparig rondgaande beweging van de voeten ook met eenparige snelheid het vermogen overbrengt van het crankstel naar het achterwiel. Je kunt ... 
... dit kettingwiel gerust op een baanfiets zetten, maar je zult er geen voordeel van hebben, behalve dat je geen kettingspanner nodig hebt. 
Toch heeft iemand het ooit bedacht en er een partijtje van laten gieten. En die bladen zijn vervolgens gebruikt door renners die er wonderen van verwachtten. Iedere generatie weer en het was steeds weer een tijdelijke rage, waarbij er altijd weer exemplaren onverkocht in de winkel achterbleven. 
Uit de jaren dertig dateren de gebogen cranks. Net zo zinloos als het gaat om het bereiken van meer vermogen. Dit soort ideeën zullen om de zoveel jaar terugkomen en steeds weer tot discussies leiden. Dit alles geboren vanuit de eeuwige ambitie van een renner om harder en sneller te gaan dan de anderen. Net als veel dopingproducten berust het succes op pure suggestie. Daar zijn geen argumenten tegenin te brengen. Zelfs niet bij Bradley Wiggins die vorig jaar consequent met een ovalen kettingblad reed en de Tour de France won. Dit jaar faalde hij jammerlijk in de Giro. Zou het dan toch aan die bakkenbaarden hebben gelegen? Wordt vervolgd.
Tot volgende week!”
Otto Beaujon
Door Fred van Slogteren, 31 mei 2013 10:00

Ovale bladen

Het lijkt mij dat je juist op een baanfiets, dus zonder derailleur, wel degelijk een kettingspanner nodig hebt. De kettingspanning is niet constant.

Geplaatst door Jan Quax, 31 mei 2013 14:06:17

Ovale bladen

Laat Maas van Beek dit maar niet lezen.

Geplaatst door cor, 31 mei 2013 19:56:08

Bewezen voordelen Ovalen tandwielen

Dag Otto,
Gaat ie?
We weten dat jij goed ingeburgerd bent in de fietsenbranche en we dachten ook dat je technisch ook wel behoorlijk onderlegd was maar in deze laat je toch wel steekjes vallen man.
Je hebt het in je blog over wel een heel 1 zijdig verhaal/tandwiel. Deze OVUM tandwiel is uitgevonden door Danny van de Berghe uit Oudenaarde maar dit zijn wiskundige ellipsen waarbij je sowieso wel een kettingspanner bij nodig hebt.Jij hebt het over eenparig rond gaan van de voeten, en dat kan ook al niet want dat zou betekenen dat de fiets dan versnelt en dan weer vertraagt. Immers, een fiets rijdt normaal een constante snelheid en hoe kunnen dan je voeten vertragen en versnellen?

Velen studies door tal van Professoren en ingenieurs vanuit de gehele wereld hebben zich gebogen over de voordelen van ovalen tandwielen en ik denk dat jij maar eens in deze wetenschappelijke rapporten moet duiken voordat je weer met zo,n oppervlakkig oordeel komt.
Zie; www.noncircularchainring.be
( moet je wel even een paar uurtjes tijd aan besteden hoor)
Lees een zeer objectief verhaal van Rik Vanwalleghem:
www.fietsrecords.nl/uncategorized/goed-artikel-door-rik-vanwalleghem-over-ovaal-tandwiel-en-wiggins-opgave/

Geplaatst door Maas van Beek, 01 juni 2013 10:01:07

Ovalen tandwielen links

Ik zie dat de links in vorige reactie niet klikbaar of te kopieeren zijn maar op www.fietsrecords.nl vinden jullie veel terug.

Geplaatst door Maas van Beek, 01 juni 2013 10:07:13

Correctie Ovalen.

Sorry maar ik schrijf mijn reactie niet correct.

De fiets rijdt wel aan constante snelheid maar met de ovalen vertragen ( in de power zone) en versnellen ( door de dode punten heen) je voeten WEL bij het omwentelen.

Als je, je voeten zou kunnen DWINGEN om met een constante omwentelingssnelheid rond te draaien dan zou de fiets sneller en trager moeten gaan ( zouden de wielen sneller en trager moeten draaien) gedurende e omwenteling van de ovaal.

Jullie kunnen overigens wel op mijn naam klikken voor mijn blog/site.

Geplaatst door Maas van Beek, 01 juni 2013 12:43:14

Ovaal

Ik dacht gezien te hebben dat Wiggins in de afgelopen Giro met ronde i.p.v.ovale kettingbladen reed!
Misschien lukte het hem daarom niet!

Geplaatst door Harry Hermkens, 01 juni 2013 18:33:17

Ovaal Wiggins

Hallo Harry,

Ik ga hier ook uitvoerig ( misschien krijgen sommigen een punthoofd van me) op in via mijn blog www.fietsrecords.nl

Geplaatst door Maas van Beek, 01 juni 2013 19:00:33

geen punthoofd

misschien geen punthoofd maar een ovalen hoofd :-)
Nee, bijzonder interessanyt, voral doorgaan...

Geplaatst door marcoV, 02 juni 2013 21:05:01

ovaal kettingwiel

Ik reageer op de bedenking van Jan Quax 9dat je een kettingspanner nodig hebt) en de vaststelling van Maas van beek dat het hier om een wiskundig zuiver ovale vorm gaat. Elke willekeurige lijn door het middelpunt van een ellips verdeelt die in twee helften die elkaars spiegelbeeld zijn. Elk van die helften draagt ook de helft van het totaal aantal tanden (in dit voorbeeld: 50 : 2 = 25), en dat betekent dat de kettinglengte in elke positie dezelfde is. De kettingspanner regelt de kettinglengte in het geval die variabel is (bv bij gebruik van een pignon met verschillende kransjes). De kettingspanning is iets heel anders; die heeft te maken met het vermogen dat de ketting op een bepaald moment moet overbrengen en de weerstand in de achterwiellagers en van het wegdek.

Geplaatst door otto, 07 juni 2013 11:05:30

ovaal kettingwiel

Het principe van het ovale kettingwiel berust op het voordeel dat het dode punt sneller gepasseerd wordt en de powerzone dus ook langer duurt. Meer niet.
Of dat ook echt effectief is wil ik vanaf zijn. Het zat ooit per ongeluk op een 2de hands Releigh montainbike en ik vond het vooral lekker voelen. Biopace hete het toe geloof ik nog.

Geplaatst door Udo Akemann, 07 augustus 2015 14:47:27

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web