Doorgeschoten veiligheid …

“In een groepje trainen betekent soms ook lekke banden. Vaak sta je dan ergens op een tochtige plek te wachten tot de ongelukkige weer fietsgereed is. Daar valt op hoe handig de fietsmaat wel of juist niet is. Sommige zijn bijna kunstenaars. Dat uithalen van een wiel, het wisselen van een binnenbandje, het pompen en het weer monteren van dat wiel gaat met een snelheid die vrolijk maakt. Bij anderen ontaardt de pech in een treurig makende show van twee linkse handen. 
Zittend voor de buis en kijkend naar de pech onderweg in profland moet ik steeds vaker aan die treurige linkse handenshow denken. Het simpele wisselen van een voorwiel is ontaard in ... 
... hemeltergend gestuntel. Eindeloos worden de snelspanners geopend en gesloten, daartussen is het losdraaien en aandraaien. Tot het eindelijk op de juiste afstand en kan worden vastgezet. Reden? De veiligheidsfetisjisten hebben een nieuwe maatregel bedacht; tegenwoordig zitten aan de padden van een voorvork verdikkingen. Mocht ooit de snelspanner zo maar openklappen, houden die zijdelingse paddenbultjes het voorwiel toch op zijn plaats is het idee. 
Welke idioot
Nu kom ik uit een tijd dat voor- en achtervorken bijna standaard Campagnolo padden hadden. Bij lek rijden was het een kwestie van hendel los, wiel eruit en het nieuwe erin, daarna hendel dichtklappen en het wiel zat muurvast. Want die snelspanner stond standaard goed afgesteld. Nu zie ik jongens uit een auto rennen, in hun hand twee wielen en daarna knielen ze voor een fiets en beginnen hun zoekspel. Losdraaien, wiel erin, vastdraaien, dichtklappen, niet vast of juist te vast, daarna opnieuw draaien, onder tijdsdruk zoeken tot het allemaal past. Dit hele gedoe zou allemaal veiliger zijn. Waarom slijpt niemand die onzinverdikkingen eraf? En welke idioot bedenkt dit soort maatregelen? Meest verbazend is dat renners en mecaniciens dit allemaal kritiekloos pikken? En de juryleden? Gaan die voorafgaand aan de koers door de knieën en bevingeren ze de padden van voorvorken? Hoe hou je daar droge ogen bij? 
Kamikazeact
Gelukkig lijkt de burgerlijke ongehoorzaamheid niet helemaal verdwenen. Zelden zoveel schaamteloze stayerpartijen gezien als tijdens de klassiekers dit voorjaar. En ook zo voorspelbaar. Het volgende scenario is standaard: Een renner heeft pech, krijgt een nieuwe fiets of wiel. Vervolgens komt de ploegleider langszij, reikt een bidon aan, zodra de renner die vastpakt accelereert de ploegleiderauto vol gas. Ook standaard is de kamikazeact van mecaniciens; altijd is er iets met de achterrem. Let wel; achter, nooit voor. Ondertussen vliegen ze met tachtig per uur richting peloton. Hartstikke veilig natuurlijk en geen jurylid die er iets van zegt. Wat wel gevaarlijk is, zijn die voorvorken. Zodra ik aan een nieuwe vork toe ben, ligt de Dremel klaar. (Foto: © Cor Vos)
Tor een volgende keer!”
Joep Scholten
Door Fred van Slogteren, 21 april 2013 10:00

snelspanner

Inderdaad Joep, het voorvoegsel "snel..." kan er wel af. Terug in de tijd van de vleugelmoeren lijkt het wel. Vleugelmoeren en electronische derailleurs. Onverenigbaar, dunkt mij. Het is ook nog slechts een kwestie van tijd in het wachten op een nieuw pech-fenomeen, de lege accu.
Anderzijds, er worden vaker lekke achterbanden gereden dan voorbanden. Ook coureurs hebben doorgaans een zwaardere kont dan handjes. Dus da's nog wel te verklaren. Rondom de massale valpartijen wordt het door de voorvork "met vleugelstjes" wel steeds drukker. Want vaak komen die mecaniciens niet meer met twee wielen aan bij het plaats delict, maar gelijk maar met een andere fiets. Da's sneller. Ook veiliger....?

Geplaatst door marcoV, 21 april 2013 12:57:50

Doorgeschoten veiligheid

Misschien was ik wel de eerste die dat veiligheidspalletje aan de voorvork eraf sleep. Nooit heb ik gezien dat er iemand een voorwiel verloor. En wat betreft dat stayeren en "repareren" op de fiets, dat is mij ook een doorn in het oog. Was het niet zo dat heel vroeger een renner bij pech geen hulp van buitenaf mocht ontvangen en Zelf opzoek naar drinken moest gaan als hij water nodig had? Ik herinner mij nog op een bloedhete dag in de Ronde van Luxemburg dat een heel peloton een Coca Cola auto overviel en leegplunderde. De chauffeur stond erbij en keek ernaar. Gratis reclame s'avonds op de Luxemburgse televisie! Ach wat, die goeie ouwe tijd.

Geplaatst door Jan v d Horst, 21 april 2013 14:54:42

Lawyer tabs

Een kleine, wellicht overbodige toevoeging.
Door toedoen van USA advocaten en andere juristen zijn vorkfabrikanten jaren geleden gedwongen deze verdikkingen (in het jargon "lawyer tabs" genoemd) of andere semi-veiligheidsmaatregelen aan de voorvorken toe te voegen.
Vijlen, slijptollen, dremels zijn jarenlang goed geweest, om deze onzin al bij de eerste montage te verwijderen.
Echter, de UCI heeft verzonnen, dat er op dit punt niet meer gewijzigd mag worden t.o.v. het originele fabrieksproduct en dat die "pikkies" erop moeten blijven.
Net zoiets raars, als een minumum fietsgewicht invoeren, maar ondertusen is vrijwel iedere fiets standaard al te licht en moet met visloodjes worden verzwaard. Om de kostprijs te drukken en de veiligheid te verhogen...
De mecaniciens zijn dus niet dom, maar kunnen even niets anders. Hoewel het gestuntel van o.a. Lotto gisteren toch wel tenenkrommend was.
Er zit inderdaad maar één ding op voor de renners en managers: boycotten die handel.

Geplaatst door Harrie Hofstede, 22 april 2013 09:22:29

Los geraakt voorwiel

Gezien heb ik het ook niet, dus als de man heeft gefantaseerd, lieg ik hier in commissie, maar de Bosschenaar Frans Vos heeft mij ooit verontwaardigd verteld dat het hem tijdens de Tour de France van 1950 is overkomen. In de Pyreneeën zou het voorwiel er tijdens een afdaling opeens uit zijn gelopen. Leuk verhaal voor verjaardagsavondjes natuurlijk ("Volgende leugenaar van het dak af!", riep de ceremoniemeester), maar welke wielerprof is er nou zo roekeloos om niet zelf even goed te controleren of het spul wel goed vast zit voordat hij de cols in gaat?

Han de Gruiter.

Geplaatst door Han de Gruiter, 22 april 2013 12:26:24

Los geraakt voorwiel

In de jaren 80 is mij hetzelfde overkomen tijden de Drentse Dorpenomloop. Ik sloeg met mijn gezicht tegen het wegdek.het zag er vreselijk uit maar nadien viel de schade mee.Ik heb me afgevraagd hoe dat kon.Waarschijnlijk heeft een van de leden van de club het wiel in de fiets gezet, nadat hij het van de wagen had gehaald en ik de rugnummers had gehaald. De rechterarm van de voorvork maakte na de valpartij een hoek van 90 graden. Je vraagt je af hoe kan dit?Ik moet hem nog ergens hebben liggen.Ik heb er ook toendertijd aan gedacht Gazelle aansprakelijk te stellen in verband met metaalmoeheid.

Geplaatst door Wiel de Ruijter, 29 april 2013 17:49:25

Los geraakt voorwiel

In de jaren 80 is mij hetzelfde overkomen tijden de Drentse Dorpenomloop. Ik sloeg met mijn gezicht tegen het wegdek.het zag er vreselijk uit maar nadien viel de schade mee.Ik heb me afgevraagd hoe dat kon.Waarschijnlijk heeft een van de leden van de club het wiel in de fiets gezet, nadat hij het van de wagen had gehaald en ik de rugnummers had gehaald. De rechterarm van de voorvork maakte na de valpartij een hoek van 90 graden. Je vraagt je af hoe kan dit?Ik moet hem nog ergens hebben liggen.Ik heb er ook toendertijd aan gedacht Gazelle aansprakelijk te stellen in verband met metaalmoeheid.

Geplaatst door Wiel de Ruijter, 29 april 2013 17:49:26

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web