Het balhoofdplaatje van Otto …

“Hermes was in de Griekse mythologie de god van de handel en de boodschapper van de goden. Met wat goede wil kun je een boodschapper ook een koerier noemen en daarom komt Hermes als fietsenmerk in diverse landen voor. Zoals in Zweden waar in 1894 de Bröder Nyman in hun messenfabriek ook fietsen gingen maken. Dat hadden ze al eerder gedaan, maar weinig succesvol. De tweede poging verliep beter en twee jaar na de start werden er al honderd degelijke rijwielen geproduceerd. Een jaar voor de eeuwwisseling zat de vaart er goed in met een jaarproductie van vijfhonderd fietsen. Om wat al te veel persoonlijk risico te mijden werd ... 
... de firma toen omgezet in een vennootschap.
In de twintigste eeuw begon het bedrijf ook met de productie van racefietsen, omdat de wielersport in de eerste decennia van de vorige eeuw  een hoge vlucht nam. Bij de Olympische Spelen van 1920 in Antwerpen kwam het eerste sportieve succes toen Harry Stenqvist in een tijd van vier uur en veertig minuten de Olympische wegwedstrijd won over 175 kilometer voor de Zuid-Afrikaan Kaltenbrunn en de Fransman Canteloube.
Na dat internationale succes volgden nog meer aansprekende resultaten en zo werd Hermes na overname van enkele andere Zweedse merken als Lindblad, Wiklund, Ostergotland, Crescent, Vega en Nordstjerman de grootste Zweedse fietsenfabrikant. Ongeveer 140.000 fietsen werden er per jaar geproduceerd, waarvan een aanzienlijk deel werd afgenomen door het Zweedse leger.
Daarna nam het succes langzaam af en kon in 1956 de ooit door de gebroeders Nyman gestarte fabriek overgenomen worden door Monark, heden ten dage nog steeds een internationaal toonaangevende fabrikant van motoren, buitenboordmotoren, wasmachines en nog veel meer. Daar werd de productie van fietsen nog een aantal jaren voortgezet tot in 1963 de laatste ongemotoriseerde tweewieler met dit balhoofdplaatje Hermes de fabriek verliet. De belangstelling voor de fiets en voor Hermes was verlegd naar de brommer en aan het begin van de welvaartsdecennia ook naar Volvo en Saab.
Tot volgende week!”
Otto Beaujon
Door Fred van Slogteren, 12 april 2013 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web