Uit de stalling van Peter R. de Fiets

“Een frame zonder race-historie, maar wel met een interessante geschiedenis. Ene meneer Kirk, een Britse ingenieur werkzaam in de automobielindustrie, bedacht dat een legering van magnesium, zink en aluminium een uitstekend materiaal zou zijn voor een raceframe dat niet kapot zou kunnen. Dat was geen slechte gedachte, want toen hij modellen had liet hij als demonstratie een zware 4wheeldriveauto over zowel een stalen frame als over zijn Kirk Precision rijden. Het stalen frame kon naar de schroothoop, maar op zijn frame kon – mits afgemonteerd als racefiets - zo weer opgestapt worden. Een Noors bedrijf zag kans om ...

... 1,3 kilo magnesium te winnen uit 1000 liter zeewater. Vervolgens werd de legering bij een temperatuur van 700 graden Celsius in een matrijs geperst tot een compleet kader. Het werd een prachtig en qua vormgeving uniek product en er zijn eind jaren tachtig vele van op de markt gekomen. En toen bleek dat Kirk én geen verstand van de wielersport had én een slecht zakenman was. De afgemonteerde fiets was dan weliswaar niet kapot te krijgen, maar hij was met een gewicht van bijna 11 kilo ook veel te zwaar voor de racerij. Bovendien viel de stijfheid tegen en tal van die frames zijn gewoon gebroken. Zakelijk was het helemaal een drama. Kirk liet vanwege de kosten slechts drie matrijzen – dus drie kadermaten - maken en er werd becijferd dat het project lonend zou zijn bij een productie van 200.000 frames per jaar. Ik weet niet hoeveel racekaders er in de hele wereld gemaakt worden (vraagje voor Otto), maar dat zou best eens in de buurt van dat getal kunnen liggen. Ik weet ook niet hoe het met meneer Kirk is afgelopen. In ieder geval eindigde een mooie droom in een WW-flop en WW staat voor Willie Wortel.

Tot volgende week!”

Peter Ravensbergen

Door Fred van Slogteren, 3 oktober 2006 8:00

zonder race-historie

Dag Peter,

Allereerst bedankt voor alle fantastische informatie. Ik ben zelf ook in het bezit van een inmiddels gerestaureerde Kirk Precision. De fiets heeft wel race-historie. Het TVM-Yoko professional Cycle Racing Team werd door het bedrijf ge(co)sponsored in 1990. Naar verluid heeft Phil Andersson in dat jaar een koers (maar welke?) op een Kirk gewonnen.

Geplaatst door Ben Boeding, 11 november 2006 08:59:13

kirk

Ik heb zelf ook een Kirk (atb uitvoering) . De fiets is meer voor de heb omdat het een cultfiets is. Dus de Kirk is niet alleen in race maar ook in ATB uitvoering op de markt geweest. Het frame is gelijk aan die van de race. Nadeel van deze " atb" is dat er geen verende voorvork op zat (en kan met de huidige maten) en dat pedalen erg laag zitten.

Geplaatst door Luuk, 11 juli 2008 04:26:15

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web