Het balhoofdplaatje van Otto …

“Eén van die vele typisch Engelse framebouwers uit lang vervlogen tijden was Higgins uit Norwood, een voorstad van Londen. Vanaf 1933 werden daar technisch zeer fraaie frames gemaakt. Zoals op dit plaatje is te zien, met de vermelding 531, omdat deze frames van Reynolds buizen werden gemaakt wat ook deels de verklaring is van de gebruikte kleuren zwart, groen en goud. Higgins maakte zowel gelugde als lugloze stuikgesoldeerde frames. Het beroemdste product van deze vroegere fabriek is de driewieler. Lang geleden werden die ook in de wielersport gebruikt en ... 
... een raceframe voor dit type fiets had een achteras van 65 centimeter breedte voor twee achterwielen. Anders dan je misschien zou denken, is het rijden op zo’n ding heel lastig als je een gewone fiets gewend bent. Er is een heel andere bochtentechniek en als je die niet beheerst is omvallen niet denkbeeldig. Ik heb eens iemand die nog nooit had gefietst gretig op een driewieler zien stappen, omdat hij meende dat het een stuk makkelijker zou zijn daarmee overeind te blijven dan op een gewone fiets. Al na drie meter lag hij op zijn gezicht. Higgins ontwikkelde voor de achteras een differentieel dat naar behoren functioneerde. Wel ontbrak de vering met als gevolg dat de weerstand op de pedalen verdween zodra een van de wielen los van de grond kwam. Je trapte dan als het ware even in het luchtledige. In Engeland worden er met dit soort koddige apparaten nog steeds wedstrijden verreden. De gebruikte driewielers moeten dan wel voldoen aan bepaalde eisen, zoals twee remmen op het voorwiel, één voor de vork, en één er achter, of de tweede gemonteerd op de eerste. De vermaarde tijdrijder Chris Boardman is met een Higgins driewieler eens recordhouder geworden op het beroemde motorcircuit op het eiland Man, waar jaarlijks de bekende TT motorraces worden gehouden.
Tot volgende week!”
Otto Beaujon 
 

Door Fred van Slogteren, 14 september 2012 8:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web