Uit de stalling van Peter R de Fiets

© T&T Tekst & Traffic

“Ik heb maar één Raleigh-fiets en dat is er nog niet eens één in het rood-geel-zwart zoals de fietsen van de TI-Raleigh-ploeg van Peter Post uit de jaren zeventig en tachtig. Die ploeg won in die periode zo’n beetje alles wat er te winnen was en drukte een onuitwisbaar stempel op het internationale profwielrennen. En het maakte niet uit wie er won, want ze wonnen allemaal en om de haverklap. De mooiste overwinning was natuurlijk die van Joop Zoetemelk in de Tour de France 1980. Joop won de beide tijdritten, maar ook Raas (3x), Lubberding, Oosterbosch, Priem en Knetemann wonnen etappes. En de ploeg won ook nog eens de twee ploegentijdritten, want daarin was TI-Raleigh jarenlang onverslaanbaar. Elf etappezeges voor één ploeg. Dat is bij mijn weten nooit meer gepresteerd.
Het materiaal was ...

... superieur. TI betekent Tube Investments en dat was het multinationale concern waar Raleigh toe behoorde. Evenals buizenfabrikant Reynolds en dat is al tachtig jaar dé standaard voor de productie van raceframes in de hele wereld. In de tijd van de TI-Raleigh-ploeg beheerste Reynolds die markt met de 531 serie, later gevolgd door de series 531 SL en 753. En binnen TI was het hemd nader dan de rok, want de samenwerking tussen de beide fabrikanten was intensief. Vooral in het fabriekje in Ilkeston waar onder leiding van Jan Legrand de frames voor de ploeg werden gebouwd. En als er een heel bijzondere prestatie moest worden verricht dan ging meesterconstructeur Legrand alleen aan het werk. Zoals met de fiets waarop Roy Schuiten in 1974 een aanval deed op het werelduurrecord. Schuiten slaagde niet, maar dat lag niet aan de fiets. Vijf jaar later reed Bert Oosterbosch op diezelfde fiets naar het wereldkampioenschap achtervolging. Daarom bij wijze van uitzondering deze keer geen foto van een van mijn eigen fietsen, maar van die wonderfiets van Jan Legrand.

Tot volgende week!”

Peter Ravensbergen

Door Fred van Slogteren, 19 september 2006 10:00

Stalling

Interessant verhaal. Inderdaad geweldige frames van Raleigh. Ik heb er ook een, was oorspronkelijk gebouwd voor Bert Oosterbosch.
Reynolds 753, frame nummer BO3/83.
Zit nog in de originele lak.
Een echte klassieker, ik rij er af en toe nog op in Thailand waar ik woon.

Geplaatst door Ron Rasch, 16 mei 2010 19:08:07

frame nummer

afkorting BO3/83 betekent :
Bert Oosterbosch 3 voor derde fiets van het jaar 83> 1983

Geplaatst door Harm Oosting, 20 maart 2015 16:41:33

Peter

Dank voor je bijdrage en beschouw het niet als een correctie maar als aanvulling.
Roy deed zijn aanval op het werelduurrecord niet in 1974 maar in 1975.Jan was niet verantwoordelijk voor de Ilkestone fabriek dat was Gerald O'Donovan. Er werd wel nauw samengewerkt en erg goed naar Jan geluisterd zeg maar.
De fiets op de foto herken ik niet zo een twee drie. Ben wel erg benieuwd wat voor code eronder de bracket staat.
vriendelijke groet,
Harm

Geplaatst door Harm Oosting, 24 maart 2015 14:42:53

frame

Hoi Harm, Toen ik in 1998 bij je op bezoek was in de Amsterdamse Raleigh-fabriek heb ik die foto gemaakt. Volgens jou was dat de fiets van Schuiten en Oosterbosch. Gr. Fred

Geplaatst door Fred, 24 maart 2015 15:40:51

Ti raleigh baanfiets

Hallo
mijn naam is kobe
enige tijd geleden heb ik een baanfiets gevonden overgespoten als een chesini

het lijkt een raleigh baanfiets
met onder in de bottombracket staat
JR178T
met daaronder een 5

Hebben jullie enig idee
Mvg kobe

Geplaatst door kobe, 18 november 2015 15:40:51

zou kunnen...

Legrand gebruikte vanuit Ilkeston voor de teamfietsen altijd de initialen van de renners. Dus dit zou er een van Jan Raas geweest kunnen zijn van 1978. De 1 voor de eerste fiets. De T voor.... ? net als de 5...?
Wie weet.

Geplaatst door marcoV, 18 november 2015 20:44:10

de T van ...

Track... ;-)

Geplaatst door marcoV, 18 november 2015 20:45:41

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web