Uit de stalling van Peter R. de Fiets

“Ik heb het altijd jammer gevonden dat TVM gestopt is met het sponsoren van een grote wielerploeg. Het is natuurlijk wel begrijpelijk na al die ellende in 1998, maar het blijft jammer. Ik heb ergens gelezen of gehoord dat de transportverzekeraar in de wielersport wil terugkeren, maar zeker weet ik het niet. Misschien kan iemand daar eens op reageren. De TVM-renners reden op Gazelle-fietsen. Stalen fietsen gemaakt van de uiterst dunwandige Reynolds 731 buizen. Het verhaal gaat ...

... dat die buizen zo dunwandig waren dat er een deuk in kwam als het stuur hard tegen de bovenbuis aan knalde. Dat is dan wellicht de reden waarom ik twee unieke kaders van die serie op de kop heb kunnen tikken. De ene was voor Maarten den Bakker bestemd en de ander voor Maarten Ducrot en met eejn kleine variant op Sint Maarten zou je kunnen zeggen dat ze een bedelaar de helft van hun fiets gaven.
Mooie frames, maar als liefhebber van klassiek gekleurde modellen, heb ik wat moeite met de kleurige afwerking van deze kaders. Het doet pijn aan je ogen en van mij mag je deze serie zelfs Gazelle Boerenbont noemen. De hele schakering van dat serviesgoed zit er in, maar ter afwisseling in mijn collectie kan dat geen kwaad. Verder kan ik nog niet veel over deze fiets vertellen, want ik moet hem nog opbouwen. Misschien komt hij dan nog een keer langs in deze rubriek.

Tot volgende week!”

Peter Ravensbergen

Door Fred van Slogteren, 12 september 2006 8:00

Gazelle team TVM

Ik rijd al 5 jaar op een oud frame van Redant. Nog volledig Dura-ace afgemonteerd, enkle de wielen bheb ik moeten vervangen.

Ben recentelijk nog onderuit gegaan maar heb gelukkig geen deuken opgelopen.

Prima fiets!

Minpunt is het PAD.

Geplaatst door wilbert, 06 juni 2008 10:23:28

Gazelle team TVM

En nu is de buis gescheurd...

Geen fiets meer... 't is inderdaad net boerenbond. Als het valt gaat het kapot.

Als je nog een 63 cm frame over hebt...

Geplaatst door wilbert, 07 juli 2010 15:16:33

Gazelle Team TVM

Ik heb tot vorige week op de fiets van Rob Harmeling gefietst. In 1995 gekocht toen hij stopte met fietsen. Inmiddels DuraAce 9speed afgemonteerd. Maar helaas zag ik afgelopen maandag bij het schoonmaken dat de linkerpoot van mijn voorvork gebroken is. Dus....Als je een supergoed en mooi frame van 60 cm wilt, DuraAce 9 speed laat maar weten. Tenzij je de voorvork uit je gescheurde frame kwijt wilt?

Geplaatst door Herbert, 03 mei 2011 09:11:41

Gazelle Team TVM

Ook ik heb met veel genoegen tien jaar op mijn Gazelle Team TVM gereden. Inmiddels toch maar eens overgestapt op een nieuwe Batavus competition. Mijn Gazelle was (naam staat op de bovenbuis) van Laurent Roux, dus een kleintje (framemaat 52). Uitgerust met Campagnolo mirage 9 speed en een triple (52,42,32) voor. Wie zo'n klein maatje zoekt, weet mij te vinden.

Geplaatst door Rob Kat Alkmaar, 03 mei 2011 12:11:02

Gazelle TVM

Hier nog een fraai exemplaar (Reynolds 731OS) van Laurent Roux, maar dan in 54 cm.
Is onlangs voor GBP 500.- van de hand gegaan.
Helaas, de teamkleuren van TVM zijn altijd spuuglelijk geweest. Dan was het in de Transvemij-tijd beter.

http://www.lfgss.com/thread57996.html#post1897440

Geplaatst door Harrie Hofstede, 04 mei 2011 13:48:43

Die Gazelle van Laurent Roux is nu in het bezit van Peter Tetteroo, de schrijver van het boek over Steven Rooks en Gert-Jan Theunisse.
Ik kan het weten want hij stond tezamen met mijn Concorde-PDM (van Steven Rooks) op een expositie.
Een Gazelle TVM heb ik ook, volledig afgemonteerd met Dura Ace 7400, trapas is jarenlang Campagnolo geweest dus de originele is vrijwel niet gebruikt. Het frame is een 64cm Reynolds 531c (competition) buis. Dit moest wel want anders zou het frame te zwak zijn.
Behalve de felle kleuren die ik en vele omstanders altijd wel kunnen waarderen is het een geweldige fiets die tevens laat zien waarom Shimano in de jaren '90 de dienst uitmaakte qua afmontage.
Verder is de vork van dit frame kaarsrecht wat erg comfortabel en stevig rijd.
De Mavic GP4 tubevelgen zitten er echter niet meer op, ik heb deze om laten spaken naar Rigida DP-18 CSB (zwart) met Sapim spaken.
De fiets is eventueel te koop, minimum is €400,- zo netjes als deze zal je ze niet snel vinden.

Geplaatst door Robin Hage, 01 februari 2013 20:09:39

CM 731. OS

Ik herken de kwetsbaarheid van de 731 buizen. Een f valpartij begin 1999 en het frame was total los. Jammer, zeker gezien dat het rijgedrag meer dan fantasieën was. Heb nog steeds een 531 Trapezi, minder stijf maar wel haast onverwoestbaar. Perfecte trainingsfiets voor buiten het seizoen!

Geplaatst door karsten Posthuma, 13 februari 2013 22:40:37

materiaal buizen

Weet iemand wat voor staal werd gebruikt voor buizen van fietsframes van voor of om en bij 1900?
Ik zoek de samenstelling om dat dit staal ook voor andere doeleinden werd gebruikt.

Geplaatst door Seerp Visser, 29 juli 2013 17:54:21

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web