Het balhoofdplaatje van Otto …

 

“Als tegenwoordig een fietsenmaker het in zijn hoofd zou halen zijn producten een bestaande merknaam als Cannondale of Giant te geven, dan zou hij binnen de kortste keren in grote problemen zitten, vanwege de miljoenenclaims die bij hem binnen zouden komen. Hoewel het woord in beide talen gelijk is, is het in dat licht bezien merkwaardig dat Gazelle, tegenwoordig zelfs Koninklijke Gazelle, er jarenlang geen bezwaar tegen had dat een fietsenfabrikant in Parijs racefietsen bouwde met …

… de merknaam Gazelle. In 1924 werd de wielerclub Association Cycliste Boulogne-Billancourt opgericht, kortweg ACBB. Later is de club een algemene sportclub geworden, waar je in verenigingsverband maar liefst 32 verschillende takken van sport kon beoefenen. Daarom werd de naam veranderd in Atlétic Club Boulogne-Billancourt, met handig genoeg dezelfde afkorting. De wielerafdeling had een eigen framebouwer, die de merknaam Cycles Gazelle gebruikte. De man werkte uitsluitend voor leden van de club en dat is waarschijnlijk de reden waarom ze er in Dieren geen punt van maakten dat hun naam gejat werd. Bovendien maakte de grote Gazelle toen nog geen racefietsen. Daar zijn ze pas in 1963 mee begonnen na de overname van het merk Locomotief, waarop de Tourploegen van Kees Pellenaars in de jaren vijftig hun successen behaalden. Het eerste grote succes op een Nederlandse Gazelle racefiets dateert uit 1969 toen Harm Ottenbros er wereldkampioen op werd. Wat dat betreft zijn er veel meer successen bekend die op een Franse Gazelle zijn behaald, want ACBB had veel buitenlandse leden, vooral uit de Engelstalige landen. Veelbelovende renners uit Groot Brittannië en Australië kwamen naar Frankrijk om er het vak te leren en coureurs als Phil Anderson, Robert Millar en Steve Bauer waren ooit lid van ACBB. Daarom kan de club een erelijst overleggen met vijf maal Olympisch goud, tien wereldtitels en 117 nationale titels. In die laatste categorie ook veel Franse kampioenschappen, want ook kanjers als Jacques Anquetil, André Darrigade, Jean Stablinski, Bernard Thévenet en Laurent Fignon waren ooit lid van ACBB. Zodra die renners ontdekt werden en een profcontract tekenden, reden ze natuurlijk op het materiaal van hun sponsor, maar als amateur reden ze op weg en baan voor ACBB en konden ze gebruik maken van de Franse Gazelle-fietsen. Wanneer de productie van die fietsen precies is begonnen, is niet meer na te gaan, net zo min als ik weet wanneer ze er mee gestopt zijn. Dit plaatje heb ik in 1984 van iemand gekregen op de oude overdekte wielerbaan aan de Porte de Versailles. Toen was de productie van La Gazelle al verleden tijd.

Tot volgende week!”

Otto Beaujon

 

Door Fred van Slogteren, 11 november 2011 9:00

Gazelle Frankrijk

Toevallig zag ik er van de week één (baanframe) te koop staan.
http://www.troc-velo.com/velo-route-piste-gazelle-piste-1-1-575921.htm

Overgens had Gazelle zelf wel problemen met de naamgeving.
Zo mocht men in Duitsland de naam "Champion Mondial" (wat een slecht Frans zeg) niet gebruiken en dus stond er op de bovenbuis alleen "Champion".
Waarschijnlijk een actie van het merk "Mondia" (niet dat van dhr Geurts uit het zuiden des lands).

Geplaatst door Harrie Hofstede, 11 november 2011 21:58:25

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web