Historie: Tour de France 1977 - 13e etappe (deel I)


13e etappe (deel I) Freibourg – Freibourg 46 kilometer

Er was die dag nou eens goed nieuws voor Gerben Karstens na alle boetes die hij voor zijn grappen en grollen van de Tourdirectie had gekregen. Hij werd namelijk schadeloos gesteld voor het verlies van een zekere tweede plaats in de etappe Roubaix–Charleroi, twee dagen eerder. De Tourdirectie zegde hem als schadeloosstelling een premie toe van 1500 franc, wat ongeveer neerkomt op 350 euro nu. Karstens werd in de slotfase van die rit een verkeerde weg ingestuurd toen hij zeker vijftig meter voorsprong op het peloton had. Er waren op dat moment nog amper 400 meter te rijden. “Deze premie schenken wij uit morele en materiële overwegingen”, aldus Tourdirecteur Felix Levitan via Radio Tour. In de vroege ochtenduren, de renners stonden al om tien over half negen aan de start, waren tienduizenden landgenoten van Didi Thurau naar Freiburg gekomen om Didi Thurau, de Duitse geletruidrager, te bejubelen. Ze waren getuige van een soort criterium op een afgesloten parcours met ...

... twee rondjes van elk 23 kilometer. Veel animo was er niet om er een harde koers van te maken, mede op de etappe van 160 kilometer die ’s middags zou worden verreden. Het werd daarom een saai ritje van 46 kilometer op een parcours omzoomd door een dikke haag Duitsers. Vanuit de lucht moet het er als een veld zonnebloemen hebben uitgezien, want ze hadden bijna allemaal een geel petje op. Nadat Patrick Sercu en Rik Van Linden een sprint hadden afgeleverd waar het fotofinishapparaat aan te pas moest komen om Sercu tot winnaar te kunnen aanwijzen, begon het publiek op te dringen om bij Thurau in de buurt te komen. De andere renners werden daarbij bijna onder de voet gelopen. Hier en daar vielen wat klappen en iedereen had de smoor in, behalve Thurau zelf. De geletruidrager had genoten en was tot tranen toe geroerd over de massale opkomst van zijn supporters. Om ze een plezier te doen had hij het mini-ritje graag gewonnen, maar Sercu en Van Linden waren een fractie sneller geweest. (Foto: archief dewielersite.net)

De rituitslag:

1.    Patrick Sercu (B.Fiat) 46 kilometer in 56’42”
2.    Rik Van Linden (B.Bianchi) z.t.
3.    Dietrich Thurau (Dld.TI-Raleigh) z.t.

Beste Nederlander: 5. Piet van Katwijk (TI-Raleigh) z.t.

Algemeen klassement:

1.    Dietrich Thurau (Dld.TI-Raleigh) 74.03’59”
2.    Eddy Merckx (B.Fiat) op 51”
3.    Bernard Thevenet (Fr.Peugeot) op 1’22”

Beste Nederlander: 4. Hennie Kuiper (TI-Raleigh) op 1’40”

Door Fred van Slogteren, 15 juli 2011 14:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web