Uit de wasserette van Henk …


In 1973 vonden in Londen de eerste gesprekken plaats tussen Peter Post en David Duffield over de vorming van een professionele wielerploeg met de naam TI-Raleigh. Tube Investments (TI) was destijds een groot concern met werkmaatschappijen in de hele wereld. In Nederland behoorde Gazelle tot het concern en in Engeland zelf onder meer de Raleigh Cycle Industries en de Carlton Lightweight Division. Bij dat laatste bedrijf werden op een ambachtelijke wijze race- en sportfietsen geproduceerd. Om deze fietsen te promoten sponsorde het bedrijf een bescheiden wielerploeg die uitsluitend in Engelse wedstrijden uitkwam met bijna alleen ... 

... Britse wielrenners in de gelederen. Er was één uitzondering en die heette Leijn Loevesijn, een Nederlandse baanrenner die zijn brood verdiende als sprinter en als zesdaagsenrenner. Nadat Post tot een vergelijk was gekomen met de Britten over het vormen van de eerste Raleigh-ploeg, kwam hij er achter dat de Carlton-ploeg het uitgangspunt zou worden van zijn nog te vormen formatie. Er zaten twaalf Engelse renners in die ploeg plus Loevesijn. Op aandringen van Post werd er wederom onderhandeld en het resultaat was dat zes van die twaalf in het Raleigh Home Team zouden worden ondergebracht en uitsluitend in Engelse wedstrijden zouden uitkomen. De andere zes moesten in het concept, dat Post voor ogen had, worden ingepast. Ook Loevesijn moest zich bij Post melden als zijnde zijn nieuwe opdrachtgever. Dat deed de Amsterdammer, maar zijn contract liep tot eind 1974 en het werd niet verlengd. Dat was dus einde oefening voor de wereldkampioen sprint 1971, maar hij mag zich er wel op beroepen de eerste Nederlandse renner te zijn geweest in dienst van de roemruchte TI-Raleigh-ploeg van Peter Post.

Tot volgende week!”

Henk Theuns 

Door Fred van Slogteren, 31 december 2015 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web