De Burgerlijke Stand van 1 juni.


Jan la GROUW (1928, overleden 1990, Nederland)

Deze Amsterdammer was de zoon van een reder. Krijg daarbij geen visioenen van een soort Onassis, want La Grouw senior was eigenaar van een stel rondvaartboten die in mijn Amsterdamse jeugd altijd afgemeerd lagen aan het open stukje water aan het Damrak tegenover het Victoria Hotel met uitzicht op het Centraal Station. Een rondvaartje maken was destijds heel populair bij de Mokummers en de eerste schoorvoetende toeristen uit Friesland en Limburg en vader La Grouw geraakte daardoor in goede doen. Dat werd in die tijd afgemeten aan de grootte van de auto en die van de Amsterdamse reder was heel groot. Zoon Jan kon zich dan ook het beste materiaal veroorloven en was in die tijd best wel een goede renner. Geen topper, maar een coureur die tussen de wielen goed mee kon komen en op het end altijd nog een leuk sprintje in huis had. Hij won af en toe een koersje en reed bijna altijd prijs. In 1949 werd hij voor Nederland uitgezonden naar het WK voor amateurs in Kopenhagen. Zes renners met de Amsterdammers Faanhof en La Grouw, de Haarlemmer Gerrit Voorting, de Brabander Wout Wagtmans en de ...

... Limburgers Jan Nolten en Huub Vinken. Het werd een groot Nederlands succes want er stonden na afloop twee landgenoten op het erepodium. Vinken als derde en Faanhof als wereldkampioen. Naast hen stond Henry Kass die in feite de beslissing forceerde. Op het vlakke parcours was niemand er in geslaagd blijvend te ontsnappen en zo demarreerde de Luxemburger in de laatste kilometers. De attente Faanhof dook er achteraan en Nolten stopte de boel keurig af. Met de streep in zicht had de razendsnelle Faanhof geen kind aan Kass en de rappe Vinken won de sprint van het peloton. In het geweld van toekomstige grote namen spurtte Jan La Grouw naar de negende plaats. Kort daarna ontving Faanhof een uitnodiging uit Italiè om daar als campione del mondo wedstrijden te komen rijden. Hij mocht nog een renner meenemen en dat werd La Grouw. Een aardige jongen, die hij dat graag gunde. Niet alleen daarom, maar ook omdat vader La Grouw direct aanbood met zijn slee met de jongens mee te gaan. Het werd een drie weken durende vakantie, waarin het duo vier koersen reed. Zijn werkzaamheden in het bedrijf zorgden ervoor dat Jan La Grouw na 1949 steeds minder koerste, maar in 1954 werd hij alsnog beroepsrenner omdat er een Amsterdamse ploeg zou deelnemen aan de Ronde van Nederland. Hij eindigde als 38ste en kort daarna stopte hij definitief met wielrennen. Het bedrijf had hem nodig en zo werd hij kapitein op een van de rondvaartboten van pa. Dat heeft hij jaren gedaan tot zijn vader overleed en het bedrijf werd verkocht aan Rederij Bergman, de grootste concurrent. Jan kocht van de erfenis een café en viel daar in de snode armen van Koning Alcohol. Het is triest met hem afgelopen, want de drank werd zijn dood. (Foto: archief Wim van Eyle)

De andere op 1 juni geborenen zijn:

BASSO, Marino (1945, Italië)
BORST, Trisha (1982, Nederland)
EL FARES, Julien (1985, Frankrijk)
FRANSEN, Ruud (1986, Nederland)
GOROSPE ARTABE, Ruben (1964, Spanje)
LEQUATRE, Geoffrey (1981, Frankrijk)
MELIS, Angelo van (1975, Nederland)
PIETERS, Amy (1991, Nederland)
RASMUSSEN, Michael (1974, Denemarken)
REIJNEN, Kiel (1986, Verenigde Staten)
VANBILSEN, Kenneth (1990, België)
VLOT, Jans (1948, Nederland)

Door Fred van Slogteren, 31 mei 2011 22:00

cafe

Waar had Jan La Grouw zijn cafe ?
Wie weet dat ,

Groet Will.A.L.

Geplaatst door leeners, 24 juli 2013 20:26:15

cafe

Ik zou graag weten waar Jan La Grouw zijn cafe had , bij voorbaat dank .

email : willyleeners@gmail.com

Geplaatst door leeners, 24 juli 2013 20:29:24

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web