Het balhoofdplaatje van Otto …

 

“Iemand stuurde mij laatst een foto van een Burco racefiets met de vraag of die wel echt was. Hij had namelijk nooit iets gehoord of gelezen aangaande race-activiteiten van dit merk. Ik heb de man geantwoord dat het merk Burco wel degelijk in de wielersport actief is geweest. Ik begreep de verwarring overigens, want Burco heeft in de laatste 25 jaar van het zelfstandig bestaan – in 2004 werd het bedrijf overgenomen door de Accell-groep – alleen klassieke toerfietsen gemaakt in de kleur zwart met groene biezen. In 2001 kreeg Job Cohen er een als dienstfiets cadeau bij zijn aantreden als burgemeester van Amsterdam. Of hij wist waar de …

… naam Burco voor stond weet ik niet, maar als hij een jaar eerder burgemeester was geworden, had hij het waarschijnlijk wel geweten. Op een steenworp afstand van zijn ambtswoning op de Herengracht was op de hoek van de Oude Kerkstraat en de Vijzelstraat de firma Van Buuren & Co gevestigd met een nogal saai ingerichte etalage die daarom zeer opvallend was. Van Buuren en zijn compagnon Wijnschenk, voor de oorlog beide medewerkers bij de Amsterdamse fietsenfabriek Maxwell, begonnen in 1938 voor zichzelf. Ze moesten er al kort na de oprichting mee ophouden vanwege het feit dat Nederland door de Nazi’s werd bezet en ze allebei joods waren. Dat was een klap voor de rijwielindustrie in Amsterdam, want ook de eigenaren van Maxwell, Velleman, Klisser & Citroen en nog andere fietsfabrieken en –groothandels waren joden en werden óf op transport gezet naar de vernietigingskampen óf ze waren ondergedoken. Van Buuren en Wijnschenk overleefden de oorlog en lieten zich in 1946 opnieuw inschrijven als fietsfabrikanten met de merknaam Burco. Ze specialiseerden zich aanvankelijk in sportfietsen waarvoor ze lichtgewicht materialen importeerden uit Frankrijk. In de jaren vijftig was in Amsterdam het baanwielrennen populair en in de hoofdstad en omgeving woonden vele wielrenners. Die wilden allemaal een RIH-fiets, als zijnde het neusje van de zalm. De firma Bustraan kon de vraag bijna niet aan en wie niet op een wachtlijst wilde of een RIH niet kon betalen kwam dan vaak bij Presto, Joco, Jabo, Berghsport, Aandewiel, Magneet of Burco terecht. Burco is vele jaren in de wielersport actief geweest en het bedrijf was onder meer importeur van Merckx, Reynolds, Suntour en Hutchinson, om maar enkele bekende namen te noemen. Het bedrijf stond vooral bekend als importeur annex groothandel van fietsen en onderdelen, want de bouw van frames werd al snel uitbesteed aan de firma Van Raam in Aalten. In het jaar 2000 verhuisde Burco naar een industrieterrein, een transactie die de toenmalige eigenaren geen windeieren heeft gelegd, omdat de prijzen van onroerend goed in de binnenstad van Amsterdam tot duizelingwekkende hoogte waren gestegen. Met de overname door Accell verdween ook de merknaam.

Tot volgende week!”

Otto Beaujon

DOE OP 26 JUNI MEE AAN DE S.P.A.A.K. CYCLING CLASSIC! (klik hier)

EN MAAK KANS OP EEN PEUGEOT 107!

 

Door Fred van Slogteren, 6 mei 2011 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web