Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

 

“B.S.A. staat voor Birmingham Small Arms Cy. Ltd. Wie weet dat Arms wapens betekent begrijpt de voorstelling op het niet zichtbare balhoofdplaatje op deze fiets met twee gekruiste geweren. BSA is echter nog veel bekender als merk motorfiets en als zodanig heeft het een plaats gekregen in de Nederlandse popmuziek met het nummer Oerend Hard van Normaal. Zie gingen oerend hard, Bertus op zien Norton en Tinus op zien BSA. Beroemder kun je niet worden. Het merk is ontstaan toen tijdens de Krim-oorlog (1853-1856) veertien wapensmeden uit Birmingham de koppen bij elkaar staken om een …

… grote order voor kleine handwapens van het Britse leger te verwerven, small arms from Birmingham en vandaar BSA. In 1863 kwam er weer een grote order bij de samenwerkende wapensmeden binnen en deze keer ging het om 20.000 infanteriegeweren voor het Turkse leger. Er werd goed geld mee verdiend en de afzonderlijke bedrijfjes besloten als BSA verder te gaan met niet alleen de productie van wapens, maar ook van fietsen, auto’s en motorfietsen. De eerste fiets werd in 1869 geïntroduceerd en dat was een Hoge Bi, een fiets met een groot voorwiel en een klein achterwiel. Het ding werd in de volksmond dan ook penny-farthing genoemd, een verwijzing naar de grote munt met de waarde van een penny en een kleine die een kwart-penny waard was. De fiets op de foto is de oudste in mijn verzameling en hij dateert uit het begin van de twintigste eeuw. Ik heb hem zelf rijklaar gemaakt. Het mooie aan het frame vind ik dat er een transparante bruine beschermlaag over het staal heen zit, waardoor de soldeerverbindingen nog mooi te zien zijn. Het stalen trapstel met spieën heeft een kleine bevestiging met een diameter van 32 millimeter, waarbij het voorblad met 5 boutjes aan de crank bevestigd is. Verder was het lastig om de juiste banden en ketting te vinden. Het lederen zadel van het merk Vasad is opvallend vanwege de vorm en de mogelijkheid om een opgerolde regencape aan de gekrulde achterveren te bevestigen. De grote stuurtas is bedoeld om proviand voor onderweg mee te nemen. Met de montage van de blokrem op de voorband was de fiets rijklaar en trots reed ik de straat uit om een proefrit over de brug te maken. Dat viel niet mee zonder versnelling, maar de afdaling verliep soepel. Waar ik geen rekening mee had gehouden was het feit dat de rubberen blokrem ook een eeuw oud is en wat ooit een elastisch stuk rubber is geweest, was nu volledig versteend. Het werkte voor geen meter meer en met de schoenen op de straat kwam ik in een vonkenregen tot stilstand. Een stukje vuurwerk uit het Victoriaanse tijdperk.
 
Tot over vier weken!

Peter Ravensbergen

DOE OP 26 JUNI MEE AAN DE S.P.A.A.K. CYCLING CLASSIC! (klik hier)

EN MAAK KANS OP EEN PEUGEOT 107!  
 

Door Fred van Slogteren, 3 mei 2011 8:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web