Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

 

"Toen in de jaren tachtig de geavanceerde fiber composieten op de markt kwamen, was Ernesto Colnago er als de kippen bij om dit materiaal aan te wenden voor het bouwen van zijn frames. Carbon bleek een licht en sterk materiaal en op zoek naar de beste R&D (research and development) resultaten kwam Colnago bij de ontwerpers van Ferrari terecht, sinds jaar en dag toonaangevend in de wereld van de Formule I. Ook werkte hij in Milaan samen met het Politechnico instituut en dat alles leidde tot de CF1, de Colnago racefiets die vanwege de bijdrage van Ferrari in …

… het rood van de vermaarde racebolides uit Modena werd gespoten. De CF1 was overigens niet de eerste carbon fiets van Colnago want daarvoor was de C35 al in productie genomen met een zeer innovatief monocoque kader. Monocoque is een constructietechniek waarbij de dragende kracht niet van binnenuit, maar door de buitenhuid wordt geleverd, vergelijkbaar met de schaal van een ei. CF1 staat voor Carbon Ferrari in het eerste jaar van de samenwerking en C35 voor Carbon in het 35ste jaar van het bestaan van Colnago. Vijf later werd – hoe kan het anders - de C40 gepresenteerd, een superieure racefiets waarop vijf jaar aaneen Parijs-Roubaix – voor een fiets de zwaarste klassieker van allemaal – is gewonnen. In 1996 kwamen zelfs de eerste drie aankomenden op een C40 in Roubaix over de streep, met Johan Museeuw als winnaar en Bortolami en Tafi op de overige ereplaatsen. Vanwege het 50-jarig bestaan werd de C50 ontwikkeld, ter gelegenheid van het jubileum naar keuze uitgevoerd met óf een speciaal voor het jubileum  vervaardige aluminium onderdelengroep van Dura Ace Shimano óf een zwarte carbonkleurige groep van Campagnolo. Inmiddels is Colnago toe aan de C59, wederom een zeer succesvol model dat er voor zorgt dat er in de fabriek in Cambiago heel veel moet worden overgewerkt om aan de grote vraag te voldoen. Tussen de bedrijven door experimenteren de ingenieurs van Colnago met het model Carbitubo (foto), een kader van ronde carbon buizen met elkaar verbonden door aluminium lugs waarin het logo van  Colnago fraai is gegraveerd. Even eigenaardig als specifiek is de schuine buis die zich onderaan de balhoofdbuis in tweeën splitst om zo naar de bracketpot te lopen. De enige afbeelding die ik in mijn boeken heb kunnen vinden was die in het boek van Colnago, dat in 1992 ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan is uitgegeven. Een volledig afgemonteerd exemplaar van deze superfiets is destijds aan Juan Carlos, de koning van Spanje, geschonken. Kortom een vorstelijke fiets.

Tot over vier weken!”

Peter Ravensbergen

DOE OP 26 JUNI MEE AAN DE S.P.A.A.K. CYCLING CLASSIC! (klik hier)

EN MAAK KANS OP EEN AUTO!

 

Door Fred van Slogteren, 5 april 2011 8:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web