Elk nadeel hep z’n voordeel!


Vorige week schreef ik over gesloten spoorbomen en iedere renner heeft daar zo zijn eigen herinneringen aan. Tegenwoordig moet je geduldig wachten als die dingen dicht zijn en ligt het lot van de koers in handen van de jury, maar in vroeger dagen was het vaak een zooitje met ieder voor zich en god voor ons allen. Zo herinner ik me een voorval in de Franse etappekoers Circuit des Mines, waar een spoorwegbeambte mij als eerste renner van de kopgroep doorliet en de direct achter mij rijdende coureurs het stopteken gaf. Waarom die man dat deed is me een raadsel maar het gepiep van de remmen en het direct daaropvolgende gevloek van de concurrentie bezorgde mij een gelukzalig gevoel. Later hoorde ik dat ze hadden geprobeerd zich met z’n allen door het voetgangershekje te wurmen tot mijn ploegmaat, de sterke ...

... Amsterdamse tempobeul Daan Holst zich nog breder maakte dan hij al was en, niemand meer doorliet. Ook over de slagboom klimmen kwam ze duur te staan want die obstakels hadden net een onderhoudsbeurt gehad van een overijverige beambte en de kluiten vet zaten overal aan hun handen en kleding. In plaats van een illegale doortocht werden ze getrakteerd op een uitzicht op een boemeltreintje met honderden meters vrachtwagons op sleep dat tergend langzaam passeerde. Ik kon daardoor werken aan een flinke voorsprong, waar ik uiteindelijk niets mee ben opgeschoten. De jury legde de koers stil en organiseerde een gezamenlijke herstart. Zo hep ieder voordeel uiteindelijk toch z’n nadeel!
In de etappe naar Waalwijk in Olympia’s Tour had ik meer geluk. In de finale viel de vluchtgroep uiteen door een spervuur van demarrages en in het zicht van sluitende spoorbomen kon de helft van ons groepje met een felle sprint nog net door de automatische beveiliging heen fietsen. Hoera voor ons en jammer voor hen die achterbleven. Onsportief gedrag natuurlijk, maar zo denken renners in het heetst van de strijd. We konden ongehinderd doorrammen en we zagen de rest van de groep pas terug aan de finish nadat ik al uitgebreid voor mijn overwinning was gehuldigd. Zo hep elk voordeel soms z’n voordeel!
Het zat me ook wel eens tegen met die spoorbomen. Zoals tijdens een klassieker in mijn amateurtijd. Ik had die dag geen goede benen en dat is nog zwak uitgedrukt. Ik zat af te zien als een beest om niet door het peloton gelost te worden. Iedere renner kent dat machteloze gevoel en je verlangt op dat moment alleen maar naar een ingreep van hogerhand in de vorm van een lekke band of desnoods een valpartij. Je kunt natuurlijk ook zelf lossen, maar als je als renner enig zelfrespect hebt dan is dat geen optie. Ik zat bijna te kotsen van ellende en ik weet zeker dat het zwarte sneeuw was dat voor mijn ogen dwarrelde toen een paar meter voor me iemand met een doodskreet onderuitschoof. De een na de ander knalde erop en de kreten van pijn waren hartverscheurend. Voor mij was het echter hemelse muziek en toen ik er gezellig bij ging liggen, hoorde ik mijn lijf van opluchting diep zuchten. Enkele seconden genoot ik van de ruststand waarin ik me bevond en het besef dat de koers voor mij voorbij was. Er restte nog een stukje toneelspel, maar daar was ik zeer bedreven in. Nadat ik moeizaam was opgekrabbeld en met een pijnlijk gezicht naar mijn niets mankerende ledematen had gekeken, klom ik weer op de fiets waar gelukkig ook niets mis mee was. Ontspannen reed ik verder tot ik de hele meute zag staan voor onverbiddelijk gesloten spoorbomen. Elk nadeel hep z’n nadeel!
Gesloten spoorbomen hebben me ook wel eens geld gekost, want toen ik eens in de Ronde van Vlaanderen deel uitmaakte van een groep die achter de kopgroep aanjoeg, kon ik nog net voor de aanstormende trein oversteken. Ik reed prijs in de vorm van een geldbedrag. Mooi meegenomen, maar lang niet voldoende om de opgelegde boete mee te betalen. Ik was echter genoeg sportman om het te kunnen waarderen dat ik niet uit de uitslag werd geschrapt en zo hep elk nadeel toch zijn voordeel! Met dank aan Johan.

Tot volgende week!”

Jan van der Horst

DOE OP 26 JUNI MEE AAN DE S.P.A.A.K. CYCLING CLASSIC! (klik hier)

Door Fred van Slogteren, 13 maart 2011 12:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web