Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

 

"Mijn vorige bijdrage ging over Colnago, een merk met een rijke historie. Omdat er nog veel meer te vertellen is, hierbij nog een aflevering over dit vermaarde Italiaanse merk. Het werelduurrecord van Eddy Merckx in Mexico was in 1972 een groot wapenfeit voor Ernesto Colnago en zijn mensen. Ze hadden alles uit de kast gehaald om die fiets van de nieuwste technische snufjes te voorzien. Hij woog slechts 6,8 kilo en was uitgerust met een titanium voorbouw. Titanium lassen had men in die tijd in Europa nog niet onder de knie, reden waarom de ...

... voorbouw van de recordfiets in Boston USA in elkaar is gelast. Behalve wielergek is Ernesto ook een zeer vroom mens en in 1979 deed hij de toenmalige paus, Johannes Paulus II, een gouden Colnago cadeau. Die werd in dank aanvaard, maar een jaar later geretourneerd omdat de heilige vader tot het inzicht was gekomen dat het berijden van een racefiets niet bij zijn waardigheid paste. Ernesto werd verzocht het exemplaar in te ruilen voor een praktischer model fiets, waarvoor hij zich niet in zo’n profane koersbroek hoefde te hijsen. Het werd een sportfiets met een recht stuur gelakt in hetzelfde pauselijke wit als de collectie pausmobiles waarmee Zijne Heiligheid zich bij staatsbezoeken liet rondrijden. In zijn jonge jaren in Krakau had de jonge priester Woytila dagelijks op een racefiets rondgereden en dat had hij bij een audiëntie eens aan Ernesto verklapt. Het is echter niet waarschijnlijk dat hij ooit op de gouden bolide van Colnago heeft gereden, maar hij zal er in de pauselijke vertrekken vast wel eens in zijn onderbroek op zijn geklommen om vervolgens in de spiegel zijn besluit te nemen, omdat er voor alles een tijd en een plaats is. Hoewel dus niet pauselijk gelauwerd mocht Colnago zich wel een hofleverancier noemen, want zowel de Spaanse koning Juan Carlos als de Monegaskische prins Albert lieten hun vorstelijke billen regelmatig op het smalle zadel van een Colnago zakken. Ook andere beroemdheden als de cineast Federico Fellini, de voetballer Giovanni Trappatoni en de Amerikaanse filmacteur Tom Cruise hebben op enig moment de gelukzaligheid ervaren van het berijden van een echte Colnago. De roem van het merk wordt in niet geringe mate bepaald door de innovativiteit van Ernesto en zijn staf. Zo kwamen ze in 1983 als eerste met de stervormig geprofileerde buis gebruikt voor de Colnago Master en vier jaar later verrasten ze de wielerwereld met de rechte voorvork met een balhoofdhoek van 4 graden. Er werd aanvankelijk wat lacherig over gedaan want het was geen gezicht, maar we weten nu al jaren niet beter en kijken al vreemd op bij de geringste buiging van een voorvork. In Nederland is Colnago vooral bekend geworden door toedoen van Jan Raas. Die was een persoonlijke vriend van Ernesto en als ploegleider van achtereenvolgens Kwantum, SuperConfex, Buckler, WordPerfect, Novell en Rabobank, toog de Zeeuw ieder jaar naar zijn Italiaanse vriend om met een lijstje vol maten zijn boodschappen te doen voor het komend seizoen. Veel van die fietsen kwamen na afloop van een seizoen in een circuit terecht waar verzamelaars als ik gretig rondlopen. In mijn collectie zit dan ook een verhoogde Buckler Colnago van Edwig Van Hooydonck; een exemplaar uit de WordPerfect-periode van Vjatsjeslav Ekimov en een knalrode fiets uit de Novell-tijd bereden door stuntvlieger Djamolidin Abdoesjaparov. Voor de afmontage koos Raas opmerkelijk vaak voor de Suntour-groep Superbe Pro, maar daar werd mee gestopt toen dat merk geen complete groep met stuurschakeling kon leveren. Sinds 1968 is Colnago materiaalsponsor van zo’n honderd profploegen geweest en de bekendste zijn: Molteni, SCIC, Kas, IJsboerke, Gis Gelati, Splendor, Panasonic, AlfaLum, Aristoa, Lampre, Mapei, Landbouwkrediet, Rabobank, Milram en Tinkhoff. Het lichtste stalen frame van Colnago is de Tecnos gemaakt van Columbus Niva Chroom staal. De fiets op bovenstaande foto is een gedateerde tijdritfiets van de Rabobank-ploeg, voorzien van een kleiner voorwiel, waardoor de uitdrukking duikbootfiets in zwang kwam. Fietsen met kleinere voorwielen zijn echter al lang door de UCI verboden.

Tot over vier weken!”

Peter Ravensbergen

DOE MEE AAN DE S.P.A.A.K. CYCLING CLASSIC! (klik hier)
 

Door Fred van Slogteren, 1 maart 2011 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web