Het balhoofdplaatje van Otto …

 

“Adriaan van Servellen begon in 1905 een groothandel in fietsonderdelen in Rotterdam, op het adres De Oppert 97. Hij liet het merk ‘Ornatus’ deponeren, wat zoveel betekent als ‘volledig toegerust’. Het bedrijf zelf ging De Centrale Rijwielhandel heten, afgekort DCR. Pas later werd dat ook een merknaam, en dat was toen de Rotterdamse politie DCR uitkoos om op contractbasis de dienstfietsen voor agenten, brigadiers en adjudanten te gaan leveren. Inspecteurs en commissarissen kregen een ...

... Simplex. DCR trok naar twee grotere panden aan de Delftsevaart en de Verlaatstraat, maar die adressen waren na het bombardement van 14 mei 1940 niet meer terug te vinden en DCR moest uitwijken naar Den Haag. Daar heeft het bedrijf gedurende de oorlogsjaren gezeten en wel in de Nieuwe Molstraat 31. Het contract met de politie liep in die jaren gewoon door. Na de oorlog kwam DCR terug naar Rotterdam en vestigde zich op het adres Jensiusstraat 5, waar het tot de noodgedwongen bedrijfsbeëindiging heeft gezeten. DCR is in 1982 namelijk failliet gegaan, hoofdzakelijk omdat de politie in 1981 het begrip ‘persoonlijke dienstfiets’ afschafte. Alleen wijkagenten kregen nog een dienstfiets of een brommer, waardoor er veel minder bestellingen kwamen en de omzet dramatisch daalde. Na het faillissement sloot de politie een contract met Sparta. De dienstfietsen en de brommers zijn inmiddels vervangen door mountainbikes waar speciale politieteams gebruik van maken. Meer show dan functioneel, als ik het mag zeggen. De dienstfietsen van DCR waren van een degelijke kwaliteit. Niet kapot te krijgen en er rijden er nog heel wat rond in Rotterdam als je goed oplet. Wie destijds als politiebeambte voor zijn werk zo’n fiets kreeg mocht die privé houden als hij economisch afgeschreven was. Er staat nog een gerestaureerd exemplaar in het Rotterdams politiemuseum, waar zich ook het archief bevindt met tienduizenden foto’s van de Rotterdamse politie.

Tot volgende week!”

Otto Beaujon

DOE MEE AAN DE S.P.A.A.K. CYCLING CLASSIC! (klik hier)
 

Door Fred van Slogteren, 25 februari 2011 10:00

dcr

Mijn hele middelbare schooltijd (jaren vijftig) heb ik op een DCR gereden.
Een donkergroene. Was een
superkadoo in die tijd toen we geen cent te makke hadden.
Hij had bovendien nog een vleugelstuur dus hard rijden
ging ook nog. Toen ik met veel
haast naar de start van de Tour de France in Amdterdam ging ben ik over de kop geslagen. Frame in twee stukken. Zelfs dat was nog te repareren. Mooie tijd was dat.
Wim van Eyle

Geplaatst door wim, 26 februari 2011 10:44:36

DCR-zweeffiets

Sinds ruim vijfendertig jaar ben ik in het bezit van een DCR met een verende voorvork. De vork bestaat uit een buizenconstructie met schommelarmen, die worden afgeveerd door kennelijke zadelveren. De fiets dateert van 1962 volgens het framenummer, meet 25", de vork is niet van fabriekswege gemonteerd. Gevonden in vrij erbarmelijke staat is hij inmiddels volledig gerestaureerd en trekt veel bekijks. De fiets rijdt zeer comfortabel hoewel de vering wel nogal wat trapenergie absorbeert.

Geplaatst door Wim Jansen, 16 mei 2011 22:46:09

dcr

ik heb gister een dcr fiets gekregen die al 30 jaar ongebruikt bij m'n oma stond. de fiets was van m'n opa toen hij als politie agent in rotterdam werkte en na 50 jaar doet ie het nog prima

Geplaatst door douwe, 30 mei 2011 20:01:31

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web