Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

 
“Ernesto Colnago werd op 9 februari 1932 geboren in Cambiago, een gehucht iets ten oosten van Milaan. Als zoon uit een boerenfamilie hielp hij als kind zijn ouders zoveel hij kon. Toen hij van diezelfde ouders voor zijn twaalfde verjaardag een racefietsje kreeg verdween zijn ambitie om boer te worden op slag. Hij vond koersen veel leuker, maar zijn ware passie voor de wielersport betrof het materiaal. Hij kon uren naar zijn fiets kijken en ontdekte dat er nog veel te verbeteren was. Toen hij bij een plaatselijke fietsenmaker eens de vlam mocht hanteren om een frame te solderen wist hij dat ...

... hij zijn bestemming had bereikt en al op 13-jarige leeftijd werd hij bij het fietsenmerk Gloria aangenomen als assistent-framebouwer. Dat duurde niet lang want hij bedacht dat het slecht voor een coureur was om op zo’n rokerige werkvloer te staan en hij vroeg zijn baas of hij boven op zolder in een veel gezondere omgeving op de assemblage-afdeling mocht werken. Hij was een aardige wielrenner en met het winnen van de Coppa Gabellini en nog een dozijn andere zeges leek hij af te stevenen op een bestaan als profwielrenner. Een zware val waarbij hij zijn been brak en twee maanden in het gips moest, maakte een eind aan zijn carrière. Hij kon niet meer fietsen, maar ook niet werken en in het Italië van toen betekende dat werkloosheid zonder uitkering. Uit armoede vroeg hij zijn baas om een vracht velgen en spaken bij hem thuis af te leveren om zo in de stoel wielen te spaken en nog wat geld te verdienen. Hij leerde het vak van fietsenmaker tot in de kleinste details en in 1952 begon Ernesto in Cambiago voor zich zelf. Zijn werkplaats was slechts 25 vierkante meter groot en gevestigd in de Via Garibaldi, nummer 10. Om aan een stevige werkbank te komen werd de oude moerbeiboom in de tuin omgehakt en van de dikke planken die daaruit werden gezaagd, maakte vader Colnago het fabrieksmeubel waaraan Ernesto dagelijks droomde van de perfecte fiets die hij ooit zou maken. Die fiets moest uit de praktijk komen en daarom ging hij als mekanieker van Fiorenzo Magni graag mee naar de grote koersen om te zien hoe het materiaal zich in het heetst van de strijd zou houden. Na Magni en nog andere coureurs en ploegen van naam kwam hij bij de Molteni-ploeg terecht. Sinds 1953 had geen Italiaan de klassieker Milaan-San Remo nog gewonnen en Colnago was erbij toen Michele Dancelli in 1970 de Primavera in zijn voordeel besliste. Heel Italië was tot tranen geroerd, want de voorjaarsklassieker was weer in Italiaanse handen. Dit heuglijke feit moest natuurlijk gevierd worden en op de terugweg werd in Laiqueglia gestopt om in een restaurant een biefstukje te eten. Naast de tafel van de triomferende ploeg zat toevallig een journalist van de Gazetta Dello Sport zijn artikel te schrijven over het Italiaanse succes in de vermaarde voorjaarsklassieker. Toen hij klaar was schreef hij er met grote letters de kop boven: Milaan-San Remo, race vol bloemen. Dit inspireerde Ernesto tot een schetsje van het logo waarmee zijn fietsen sindsdien werden gesierd. Het klavertje drie als symbool van het voorjaar en sinds die gedenkwaardige dag in maart 1970 ook het symbool van een superieure racefiets van Italiaanse makelij. Dat Colnago kennelijk ook van het kaartspel houdt bewijst dat hij voor hij klaveren bedacht eerst met schoppen bezig was, zoals op deze fiets, die van voor 1970 dateert, te zien is.

Tot over vier weken!”

Peter Ravensbergen
 

Door Fred van Slogteren, 1 februari 2011 9:00

Colnago / Colner

Beste Peter,

Is deze fiets (met "schoppen" symbool) geen Colner (overigens ook van de hand van Colnago) ?
Vor dit nevenmerk gebruikte Ernesto immers dat symbool.
Het hoe en waarom van dit 2e merk weet je waarschijnlijk wel.
Het zou de fiets dateren vanaf 1974, wat me niet onlogisch lijkt gezien de aangesolderde nokjes. Misschien en overgelakt en geupgrade frame... In ieder geval het balhoofdstel is een stuk nieuwer (okay, welk balhoofdstel uit die tijd had wel het eeuwige leven?)

Geplaatst door Harrie Hofstede, 07 februari 2011 08:17:50

Colnago-Colner

...ik had ook mijn twijfels bij deze fiets. Volgens mij is de bewuste fiets een Cornelo gemaakt of door Henk Kokke, in de jaren zeventig, uit Sint Willibrord. Henk wilde mee bobberen op het succes van Colnago en voorzag zijn fietsen van een schoppensymbool. Dat laatste kwam hem op een proces van Colnago te staan die vond dat Kokke's vignet verdacht veel leek op die van Colnago. het is bijna veertig jaar geleden of ik het juist heb....

Geplaatst door André Stuyfersant, 07 februari 2011 09:21:30

Colnago

Het verhaal van Colnago- Colner doet me wel een bel rinkelen.Ik ben speciaal langs m'n schuurtje gefietst en heb de fiets onderste boven gekeerd , in de bracketpot was een uitgefraisde klaver te zien identiek met de andere oude Colnago's om het verhaal nog ingewikkelder te maken.

Geplaatst door peterrdefiets, 14 februari 2011 16:13:14

Colner/Colnago

Naar mijn mening een Colner, dus uit de Colnago stal.

Geplaatst door John, 28 februari 2011 21:07:09

colnago of nep

zie soms door de bomen het bos niet meer wat betreft de klavers op het frame ,heb al klavers gezien met verschillende vormen; weet iemand een site die deftige info geeft over de colnago door de jaren heen

Geplaatst door stefan, 09 januari 2014 18:53:32

Colnago

Colner (samenvoeging van; Colnago-Ernesto) was een manier van Colnago om de regels van de UCI te omzeilen zodat hij meerdere Italiaanse teams van materiaal kon voorzien. Om trouw te blijven aan zijn stijl koos hij voor een ander kaartlogo en een andere variatie op zijn naam.
Echte Colnago's zijn echter vrijwel altijd te herkennen aan de klaverblad uitsnede in het bracket (zoals ook bij dit exemplaar).

Dit betreft dus zeker een écht exemplaar.
Colner begon (zover ik weet) in het begin van 1978. Het design van de Super is vrijwel altijd zo gebleven tot medio jaren '80 toen het zogenaamde 'Saronni rood' erg populair werd. Het frame dateert dus uit begin jaren '80 en is overigens NIET overgespoten.

Het balhoofd is vervangen door een moderner Shimano 600 setje, waarschijnlijk omdat deze een stuk goedkoper was dan Campagnolo balhoofd.

Geplaatst door Robin Hage, 27 mei 2014 22:42:57

Colnago met Roger de Vlaeminck initialen

Thuis ben ik de trotse bezitter van een stalen Colnago fiets.

Hier op zitten onderdelen van het merk Campagnolo, met daarop de initialen (RDV) op gegraveerd.
Dit op het zadelpen, de remmen, derailleur, kettingwielen,...
Ik had hier graag wat meer informatie over gehad, en ik denk dat ik hier bij het juiste adres ben!

Stuur mij eens een mailtje als je mij kan helpen: gustbodyn@hotmail.com
Ik stuur je dan foto's door want hier kan ik er geen toevoegen.

Alvast bedankt!









Geplaatst door Gust, 24 mei 2018 14:01:07

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web