Uit de wasserette van Henk …

Het Duitse zuivelconcern Milram was tot en met 2011 sponsor van een ProTour-ploeg. Het vertrouwde blauwe truitje was zichtbaar in de grote klassiekers, de Tour en de Giro. Het hield er mee op toen het concept dat medio de jaren nul door slimme marketingmensen was opgesteld. Er waren volgens plan miljoenen liters en tonnen zuivelproducten meer omgezet. Het doel was bereikt en het middel was overbodig geworden. 'Over de houdbaarheidsdatum', zegt men in die kringen. De ploegleiding, de renners en het personeel werden bedankt en konden naar ... 
... een nieuwe geldschieter op zoek. Dat is de harde werkelijkheid van de professionele wielersport. Niet iedere sponsor heeft de lange-termijn-oogmerken van Lotto, QuickStep, AG2R en ook Rabobank, die waarschijnlijk nog had gesponsord als, als als. Milram was wel zo fatsoenlijk om het einde bijtijds aan te kondigen. Zodat manager Gerry van Gerwen bijtijds op zoek kon gaan naar een nieuwe hoofdsponsor. Maar wat is bijtijds als de wereld in een economische crisis is gedompeld en het bedrijfsleven de hand angstvallig op de knip houdt in afwachting van betere tijden. Tijdens de Tour de France van 2011 was de sympathieke Brabander nog optimistisch over een nieuwe suikeroom, maar naarmate het seizoen naar zijn eind liep werd het ‘geen nieuws, slecht nieuws’. Die situatie was natuurlijk fnuikend voor de moraal van de ploeg. De renners werden ongeduldig, lonkten naar andere ploegen, die op hun beurt de coureurs beoordeelden en de leegloop kon beginnen. Een leegloop waardoor de kwaliteit van de rennersploeg snel terugliep. Tot er niets meer overbleef dan dan een stalling gebruikte fietsen en herinneringen aan de tijd van de grote successen toen Alessandro Petacchi van overwinning naar overwinning snelde. In dit mooie truitje.

Tot volgende week!

Henk Theuns 

Door Fred van Slogteren, 2 december 2015 9:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web