Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

 

“Een RIH-frame op maat gemaakt door de gebroeders Bustraan was voor wielrenners in de jaren vijftig en zestig net zo iets als een  Rolls Royce voor een autofreak. Daarmee wil ik niets afdoen aan de kwaliteit van al die andere framebouwers uit die tijd, maar er is geen ander merk waarop zoveel renners wereldkampioen, Olympisch medaillewinnaar of Nederlands kampioen zijn geworden dan RIH. De foto’s van de beroemdste onder hen hingen destijds prominent in de etalage van de winkel in Amsterdam waar je een RIH kon kopen. Het bedrijf werd in 1921 opgericht en de familie Bustraan had al snel een …

… grote toeloop. Het feit dat ze een van de eersten waren die lichtgewicht frames konden bouwen ging van mond tot mond en alle goede renners van die tijd bestelden een of meer frames. Destijds woog een racefiets al gauw een kilootje of twintig, maar door hun geheime techniek wisten Willem en Joop Bustraan daar al gauw de helft van af te halen. Een van de beroemdste RIH-berijders was Gerrit Schulte en toen die in 1948 wereldkampioen achtervolging werd, door op zinderende wijze de grote Fausto Coppi te verslaan, reikte de belangstelling voor de kleine framebouwer in de Amsterdamse Jordaan tot ver over onze landsgrenzen. Dat kwam niet alleen door Schulte maar ook door de triomfen die sprintvedettes als Arie van Vliet en Jan Derksen op een RIH behaalden, terwijl de stayersfiets van Jan Pronk eveneens op buitenlandse belangstelling mocht rekenen als hij in Parijs, Milaan of Berlijn aan de start stond. Kort na het behalen van zijn regenboogtrui stapte Schulte de winkel in de Westerstraat binnen met de mededeling dat hij op het succes wilde trakteren. Wimpie, een jongen uit de buurt die op zijn vrije woensdagmiddag altijd een handje kwam helpen werd er op uit gestuurd om gebak te halen. Diezelfde Wimpie is zijn leven lang bij RIH gebleven. Hij leerde er het vak en na het overlijden van de laatste Bustraan nam Willem van der Kaay de zaak over en hij is nog alle dagen van de week bezig met het bouwen van RIH-frames in de traditie van Willem Bustraan. Het zijn voornamelijk baanfietsen die hij bouwt en of hij nog een opvolger kan vinden die dit walhalla van fietstechniek kan voortzetten is nog maar de vraag. Je kan bij Willem nog steeds een oud frame laten spuiten, zoals met het exemplaar op bovenstaande foto is gebeurd. Dit prachtige kader is door hem gespoten in de kleur van de gitzwarte hengst die Kara ben Nemsi bereed in de boeken van Karl May. Dat prachtige paard heette RIH en dat betekent: SNEL ALS DE WIND.

Tot over vier weken!”

Peter Ravensbergen

Steun onze actie!

WAAROM PIETER WEL EN JAN EN JOOP NIET?

   
 

Door Fred van Slogteren, 4 januari 2011 9:00

RIH

Ik heb er altijd met veel plezier op gereden.

En ik denk vele met mij.

Deze mensen konden je echt op de fiets zetten.

Geplaatst door R.van Loon, 04 januari 2011 18:13:54

Rooie RIH

In de zomer van 1970 nam ik alle wielerspullen over van de net gestopte Wim Vis uit Wateringen. Daaronder een rollerbank van Tacx (veel plezier van gehad) reservewielen en een rooie RIH (rode RIH klinkt zo deftig). De fiets liep als een zonnetje. Ik had de winter van 1970/1971 goed kunnen trainen en was in het voorjaar van 1971 in goede doen op mijn RIH. Bij het clubkampioenschap van de Spartaan zat ik in de beslissende ontsnapping met Wim Knoors en Marcel Rehorst.
Mijn fiets begon wat te bonken, ik dacht aan een lekke band. Echter één van de buizen was gebroken vlakbij het balhoofd. Het was einde wedstrijd en einde RIH. Alle onderdelen konden gemonteerd worden op een nieuw frame. Ik heb toen begrepen dat het in die tijd een vaker voorkomend euvel was bij RIH fietsen.

Geplaatst door Piet van der Meer, 04 januari 2011 18:27:03

rooie rih

vanaf ca 1964 tot ..... ?werden er ook RIH s in Groningen bij Fongers gemaakt.
Deze hadden in het begin wel wat problemen. T zou dus een gronings product geweest kunnen zijn, of braken a-damse frame s ook spontaan ?

Geplaatst door henk kruims, 05 januari 2011 08:05:13

Rooie RIH

Mijn dochter kwam jarn geleden per ongeluk mijn eerste RIH frame tegen ik heb dat toen voor mijn verjaardag gehad opnieuw gespoten en met de echte tranfers er nog op.
Het frame hangt nu in de schuur ik heb hem helaas nooit opgebouwd.

Het nummer stond op het balhoofdstel.

Bustraan en later vd Kaay hadden een boekje daar stonden alle maten en nummers van frame s in dat was makkelijk als je een frame ging bestellen keek hij even in het boekje en hij wist gelijk weer wat je maten waren.

Als Bustraan boven bezig was met frame s bouwen mocht er niemand naar boven toe dat was het heiligdom van hem.

Voor mij en voor PietvdTouw bouwde hij altijd een frame met een extra hoge bracket wij reden met langere cranken kon je goed langzaam bovenin rijden in het Olympisch Stadion.

Hij bouwde toen ook frame s voor de complete russchise baanselectie.

Die mensen waren hun tijd ver vooruit.

Geplaatst door Chris Kipping, 05 januari 2011 10:24:47

RIH

Was het niet zo dat mevrouw Bustraan een Russische was en vandaar de contacten met de Russische bond?

Geplaatst door Jan Quax, 05 januari 2011 17:29:19

rih

Ja Wim Bustraan was inderdaad met een Russische vrouw getrouwd,

Geplaatst door Chris Kipping, 05 januari 2011 20:59:23

Russische connectie

Volgens mij is de relatie van RIH met de wielerbond van de Sowjet Unie tot stand gekomen door Omari Phakadze, de Oekraiense sprinter uit de jaren zestig, die veel in Nederland heeft gefietst. Die is door Jan Derksen bij RIH gebracht en voor de rest was het mond-tot-mond-reklame achter het IJzeren Gordijn. Groet! Fred

Geplaatst door Fred, 06 januari 2011 07:43:16

RIH

De frame's uit het atelier van Bustraan braken dus nóóit spontaan! Zelf meer dan dertig jaar op verschillende Rih's gereden, evenals veel van mijn clubgenoten. Tot volle tevredenheid! Waarschijnlijk is men in de war met de frames van Joco. Daar was van bekend dat die spontaan konden breken. 'Rooie' Toon de Jong, de eigenaar van Joco, laste zijn frames en liet ze vervolgens op een koude ondergrond afkoelen. Een doodzonde. Als Ome Wim Bustraan, op zijn atelier, maar een vleugje tocht voelde, brak de pleuris uit. Tocht en plotselinge afkoeling schijnt funest te zijn voor een vers gelaste frame. En die zogenaamde 'Russische' connectie was, inderdaad, te danken aan Ome Wims' vrouw.

Geplaatst door André Stuyfersant, 06 januari 2011 09:45:52

RIH racefiets

Ik heb ook altijd een weg-baan-stayer fiets gehad van RIH
Fietste op en neer van Gennep naar de Westerstraat voor materiaalen heb de beide Bustraans goed gekend
Al het racemateriaal heb ik in een keer verkocht maar tot op de dag van vandaag heb ik spijt als haren op mijn kop dat is de wegracefiets RIH heb verkocht

Geplaatst door Harry van der Kamp, 06 januari 2011 10:22:03

Omari Phakadze, de Oekraiense sprinter uit de jaren zestig

Zooo, jaren zestig en zeventig was Omari Phkhakadze een volbloed Georgier.

Geplaatst door Ami, 22 januari 2011 13:15:19

Rih

Gisteren naar Amsterdam gegaan om toch eens de Rih winkel te bezoeken. Ik had geluk want Wim vertelde me dat dit het laatste seizoen was dat de winkel open zou zijn. Een paar maanden later en er had dus waarschijnlijk een schoenenwinkel of iets dergelijks in het pand gezeten! Ik begrijp dat dingen voorbij gaan, maar dat daarbij alles over is.... de historie die er hing, posters, foto's, frames, enz.Ik hoop dat alles toch op een plek komt waar iedereen er nog van kan genieten. Want weg is weg en komt niet meer terug!

Geplaatst door Ronald, 22 februari 2012 11:44:36

Rih

...RIH, dat is een instituut! En het verdwijnen van RIH is/was de schuld van Willem Bustraan. Willem moest zo nodig de merknaam 'RIH' verkopen aan die Limburgse fietsenfabriek. Enfin, dood-en doodzonde...

Geplaatst door André Stuyfersant, 22 februari 2012 13:37:37

Meer redenen

Een beetje kort door de bocht, André. Ook de concentratie van de fietsenindustrie in China en de komst van andere materialen als carbon, plus het feit dat de goede Willem nooit een opvolger heeft kunnen vinden hebben aan het einde bijgedragen. Groet! Fred

Geplaatst door Fred, 22 februari 2012 15:51:03

...ben bang dat jij het helemaal mis hebt.RIH-Amsterdam was nog heel levensvatbaar. Er waren nog genoeg 'staalliefhebbers'. Nadat wijlen Bustraan zijn naam verkocht had aan 'Limburg', mocht zijn opvolger, Willem van der Kaaij, de naam RIH behouden met de restrictie dat hij, na stoppen/pensioengerechtigde leeftijd, die naam nooit mocht door verkopen. Zonder de naamsvermelding 'RIH" was zijn zaak een 'gewone' fietsenzaak. Hoe dan ook: het verdwijnen van RIH uit Amsterdam is en blijft een groot verlies.

Geplaatst door André Stuyfersant, 22 februari 2012 17:46:48

RIH parafernalia

...ook ik hoop dat de historische inrichting, zoals de stayersfiets van Joop Kunst, de fiets van Peter Post, de foto's enz. een heel goede plek krijgen....

Geplaatst door André Stuyfersant, 22 februari 2012 17:50:38

Rode RIH

Als 13 jarige b-junior (in 9151) was mijn eerste racefiets een rode Locomtief, die mijn Vader van Hein van Breenen had overgenomen. Het was een woutje wagtmans framemaat dat mij wel paste.
Hein had altijd wel wat materiaal te in de "aanbieding".

Maar een jaar later werd het toch een
"aangemeten" rode Rih, "transparant" gespoten, zoals dat toen in de mode was, Campagnolo afgemonteerd.

In die tijd bracht je Vrijdags in de morgen je fiets naar ome Willem en kon je hem Zaterdagmiddag komen ophalen. De trainingswielen met ":vast verzet" werden dan omgeruild en de "lichte" wielen met freewheel 18 tands
gemonteerd, voor de (club)wedstrijd op Zondag. Voorblad was 47 tands.
zeventighalf noemden wij dat. Zwaarder mocht toen nog niet.

Één van mijn maatjes Ente (beertje) Bouwman had ook een aangemeten fiets van ome Jan Nieuwenhoff die vlakbij om de Hoek van de Westerstraat een wielerzaak bezat.
Daar kwamen ook veel prominenten uit die tijd zoals b.v. Henk Faanhof en genoemde Hein van Breenen over de vloer.

Bij Ome Jaap van de Berg, ook een fietsenmaker in de Kinkerbuurt was het altijd lachen geblazen, niets was daar serieus.

Onze zaterdagen in onze jonge jaren
waren goed besteed, je leerde er de theorie van het wielrennen, en schuine moppen.

Geplaatst door Wim Jansen, 26 november 2012 17:37:48

RIH

Ik heb zojuist fotos geplaast van mijn oude RIH 40-50 jaar denk, met de namen gegraveerd in het stuur van Van Steenbergen,Schotte Maes,Kind
ik heb hem helemaal opgeknapt met orginele onderdelen.
het is nu weer een pracht exemplaar

Geplaatst door Fran van den Elshout, 26 april 2015 09:38:04

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web