Het balhoofdplaatje van Otto …



“Kort na de wapenstilstand van 11 november 1918 die een eind maakte aan de Eerste Wereldoorlog kwamen de Franse fietsenfabrikanten in vergadering bijeen. Onderwerp van gesprek was de wielersport en dan met name de kosten voor het in stand houden van wielerploegen. Vrijwel alle fabrikanten waren ernstig getroffen door het oorlogsgeweld. Niet alleen door oorlogsschade aan de gebouwen, maar ook door het wegvallen van …

… gesneuvelde werknemers en renners die voor hun ploeg hadden gereden. Iedereen in Frankrijk had schade geleden en het was met de economie slecht gesteld. Om het land er weer bovenop te helpen hadden de mensen wel iets anders aan het hoofd dan het kopen van een fiets of het volgen van het wielrennen. Het resultaat van de vergadering was een vorm van samenwerking, waarbij de renners geen reclame zouden maken voor een bepaald merk, maar voor de fiets in het algemeen. Als het na een paar jaar weer wat beter zou gaan, zou de alliantie kunnen eindigen omdat ieder gerenommeerd merk dan weer een eigen ploeg zou kunnen bekostigen. Als naam voor dit tijdelijk samenwerkingsverband werd La Sportive gekozen en ongeveer de helft van de fabrikanten schaarde zich achter die naam, terwijl anderen de voorkeur gaven aan het doorgaan met een eigen ploeg. Opvallend was dat de drie grootste fabrieken - Alcyon, Automoto en Peugeot – in La Sportive opgingen met iets minder bekende merken als Hurtu, Labor, Liberator en Thomann. Met zoveel sterke krachten verenigd was het geen wonder dat de ploeg met mannen als Firmin Lambot, Philippe Thijs en Léon Scieur drie jaar op rij de Tour won. Toen de fabrieken er weer een beetje bovenop kwamen ontstonden er al snel scheurtjes in de succesvolle samenwerking. Peugeot had als eerste weer een eigen ploeg, maar bleef desondanks renners aan La Sportive leveren. In 1921 werd na de zege van Scieur in de Tour van dat jaar de samenwerking beëindigd en hield La Sportive op te bestaan. Helaas bezit ik geen plaatje van dit collectieve merk en het hier getoonde exemplaar dateert uit de jaren vijftig. De successen van vroegere renners als Lambot, Thijs en Scieur waren na de Tweede Wereldoorlog nog lang niet vergeten en die namen hadden nog zo veel prestige dat een Belgische groothandel er dertig jaar later nog brood in zag de roemruchte naam opnieuw te laten deponeren.

Fijne dagen gewenst en tot volgende week!

Otto Beaujon

Steun onze actie!

WAAROM PIETER WEL EN JAN EN JOOP NIET?

 

Door Fred van Slogteren, 24 december 2010 9:00

balhoofdplaatje Vittorio

Bij een " zolderopruiming " kwam ik een Vittorioplaatje tegen. Is Otto daar in geinteresseerd?

Geplaatst door Jan Quax, 24 december 2010 09:58:18

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web