Uit de stalling van Peter R. de Fiets …



“Deze fiets heb ik voor 40 euro gekocht met het oog op de onderdelen, die ik bij het renoveren van andere fietsen zou kunnen gebruiken. Maar na een ander achterwiel te hebben geplaatst en wat kleine reparaties verricht werd het me duidelijk dat deze fiets veel te goed is om als onderdelenvoorraad te dienen en heb ik hem gepromoveerd tot mijn winterfiets. Waar andere fietsen veel te kwetsbaar zijn om in winterse omstandigheden, met pekel op de wegen, te worden bereden, daar blijkt deze fiets na 35 jaar nog uitstekend in de lak te zitten en zo begon er een nieuw leven voor deze …

… RIH Cové. De fiets dateert uit 1975 en is niet in Amsterdam gebouwd, zoals de eerste drie letters van de merknaam doen vermoeden. De oorsprong heeft dan ook veel meer met de laatste vier letters te maken, een samenstelling van de eerste twee letters van de voor- en achternaam van Coen Verberkt, de oprichter van het in 1945 begonnen bedrijf in Noord-Limburg. Verberkt was van oorsprong lakker in dienst bij de Cyrus fietsenfabriek in Venlo. In het naburige Blerick begon hij direct na de bevrijding zijn eigen bedrijf met als belangrijkste opdrachtgevers fietsenmakers in de omgeving voor wie hij de frames lakte. Pas in 1953 produceerde hij de eerste complete Cové-fiets en het was een commercieel succes en wel zodanig dat tien jaar later er al vijftigduizend Cové-fietsen rondreden. In 1972 kocht de familie Verberkt een aanzienlijk belang in het beroemde racefietsenmerk RIH uit Amsterdam. Het merk van de gebroeders Bustraan waarop zoveel wielergrootheden hebben gereden. Na de dood van de broers was het bedrijf in het bezit gekomen van Willem van der Kaay, een man die al als schooljongen bij het bedrijf werkte en de natuurlijke opvolger werd. Er werd een deal gemaakt, waarbij de superieure racefietsen als vanouds in Amsterdam werden gemaakt en in Blerick - inmiddels opgegaan in de gemeente Venlo - de fabrieksfietsen. Volgens de specificaties van RIH, maar wel een serieproduct van de lopende band. Compleet met het balhoofdplaatje van RIH en een sticker op de schuine buis met de woorden RIH Bustraan Amsterdam. Alleen op een klein stickertje op de zadelbuis staat Cové. Dit exemplaar is er dus één uit Venlo, maar het is daarom zeker geen inferieur product. Het stalen trapstel met spieën is van het merk Nervar, het versnellingssysteem van Huret en de stalen achterderailleur van Alvit. Deze derailleur kwam in 1961 op de markt en deed vervolgens twintig jaar dienst. De centerpullremmen model 750 zijn van Weinmann en van hetzelfde merk zijn ook de roestvrijstalen spatborden, waarvan ik blij ben dat ze er op zitten. Spatborden zijn in de wintermaanden geen overbodige luxe, wil je althans een beetje fatsoenlijk op je werk komen. Ondanks alle complimenten verdient deze fiets de naam RIH echter niet, want er is een wereld van verschil met de verfijnde staaltjes fietstechniek waarop ooit Gerrit Schulte, Arie van Vliet, Jan Derksen, Peter Post en vele andere kampioenen triomfen vierden. Deze fiets helpt Jan Splinter weliswaar door de winter, maar volgende keer gaat mijn stukje over een echte RIH. Uit de Westerstraat in de Amsterdamse Jordaan.

Tot over vier weken!”

Peter Ravensbergen


Steun onze actie!

WAAROM PIETER WEL EN JAN EN JOOP NIET?

 

Door Fred van Slogteren, 30 november 2010 10:00

Cove fiets

Heb nog een Cove sportfiets staan met 3 versnellingen. Die org en 100%
Geplaatst door Mattheu schroen, 11 november 2020 03:45:27

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web