Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

“Rene Wouters (zie mijn stukje van 23 februari) kwam in 1956 plotseling te overlijden als gevolg van een hartstilstand. Voor zijn vrouw Mary was dat uiteraard een zware slag en dit gold ook voor de wielersport. Gelukkig kon ze het bedrijf verkopen aan Henk van der Kloot, een man die zijn achternaam om begrijpelijke redenen later veranderde in Van der Kloof.
Henk was zelf renner geweest en stamde uit een waar …

… fietsenmakersgeslacht. Bij het maken van fietsen op maat, miste hij echter het vakmanschap van Marten van der Bergh. Hij zag dat zelf ook wel in en hij haalde Marten over om weer in de zaak terug te keren. De meesterbouwer hanteerde de gouden regel dat een goede zit het begin van het succes is die de erelijst van de renner zal verlengen. Dat had hij van René Wouters geleerd en hij is daar altijd trouw aan gebleven. Vanuit die stelregel voldeed Remy altijd zo goed mogelijk aan de wensen van de renners. Een van die wensen was altijd een onmogelijke levertijd en dan werd het wel eens nachtwerk. Zo belde de destijds beroemde renner Jo de Haan eens op tijdens de Ronde van Nederland met de mededeling dat zijn frame defect was. De fiets werd snel naar Ossendrecht gehaald en nog diezelfde nacht werd een nieuwe buis geplaatst, zodat Jo de volgende ochtend weer als haantje de voorste aan de start kon staan. Marten haalde in zijn tijd technische hoogstandjes uit, waar de wielerwereld van opkeek. Zo was hij de eerste die drie voorbladen plaatste en achter maar liefst een zes-pignon. Nu heel normaal, want elke willekeurige mountainbike heeft al meer versnellingen, maar het was toen revolutionair. De beroemde ploegleider Kees Pellenaars had een zwak voor het merk Remy en zijn in 1964 opgerichte Televizier-ploeg reed dan ook op de juweeltjes uit Ossendrecht. Ook andere grote renners kwamen regelmatig met hun wensen de werkplaats van Henk en Marten binnenstappen, zoals Jan Janssen, Hennie Kuiper, René Pijnen, Harm Ottenbros, Gerard Koel, Jo de Haan, Jo de Roo, Piet Rentmeester, Cees Aanraad, Dies Kosten, Sjaak van der Klundert, Adrie en Jacques van der Poel en de dames Keetie en Bella Hage. Marten bleef tot zijn pensioen Remy trouw, ondanks aanlokkelijke aanbiedingen van elders. Ze hebben hem echter nooit los kunnen weken uit zijn geliefde werkplaats in Ossendrecht, want hij was een man met hart voor het bedrijf. In 1980, kort na de pensionering van zijn meesterbouwer, beëindigde Henk van der Kloof het bedrijf. Naar ik nu weet omdat hij geen opvolger had. Had ik het maar geweten, toen ik eind jaren zeventig in militaire dienst zat in datzelfde Ossendrecht. Wat een schatkamer lag daar onder handbereik, waarvan de inhoud waarschijnlijk grotendeels op de schroothoop is beland. Mijn hart klopt nu nog sneller als ik bedenk hoeveel van al die mooie waardevolle racehistorische spullen ik wel niet in mijn toenmalige besteleendje had kunnen laden. Ik had een museum kunnen inrichten, als eerbetoon aan het beroemde merk uit Ossendrecht, waar meer dan een halve eeuw lang superieure racefietsen zijn gebouwd.
De hier afgebeelde groene Remy-fiets met hier en daar een roestplekje staat symbool voor het dilemma waar ik afgelopen zondag voor stond. Enerzijds was er die dag die tentoonstelling van oude racefietsen in Neerkant en anderzijds werd in mijn directe omgeving de 4e Eneco Ronde van het Groene Hart verreden. Een keuze tussen roest en groen, tussen vergane en actuele glorie, tussen verleden en heden. Met het pistool op de borst moest ik bekennen dat ik toch mijn roestige hart moest laten spreken. Sorry Fred!

Tot over vier weken!”

Peter Ravensbergen
           

Door Fred van Slogteren, 23 maart 2010 10:00

Peter R. die fiets

Pracht fiets en nog mooier verhaal. Alleen snap ik niet waar het zadel zijn neus voor ophaalt.Misschien voor het te ver doorgedraaide stuur?

Geplaatst door Jan v d Horst, 23 maart 2010 18:39:47

Remy

Hallo Peter,
Heb je op de beurs in Neerkant mijn Remy nog gezien?
Hij stond bij de Hollandsch Glorie.Een verchroomd frame en Campagnolo Grand Sport

Geplaatst door Tinus van der Plas, 24 maart 2010 20:10:53

Remy

De enige Remy die ik ken was een hagelwitte ongelabelde fiets (frame zonder stickers dus) van de toenmalige Transvemij - Van Schilt ploeg (Wielervereniging De Zuidwesthoek). In de late jaren '70 nam deze club het als een soort gastrennersvereniging (tegenwoordig: trade team, LAS, o.i.d.) op tegen andere sponsorploegen. Mijn plaatsgenoot Leo Hollemans reed op een dergelijke fiets en vertelde het dilemma rond de naam van de frameleverancier.

Geplaatst door Harrie Hofstede, 07 april 2010 15:21:49

remy

dit is wel een hele oude remyfiets ,
de naam is namelijk nog geschilderd.
en is van de jaren 70 kleuren.
denk nog een frame te hebben zo ja peter geef me jou e mail adres voor het sturen van een foto.

Geplaatst door j van der kloof, 11 juni 2010 19:35:30

Remy

J van der Kloof, foto sturen
naar peterrdefiets@hotmail.com
Is de Henk van der Kloof uit het stukje toevallig familie?
groeten peter

Geplaatst door peterrdefiets, 30 juni 2010 10:46:25

remy

ik stuur via hotmail wat info over mijn Remy jaren '70 met foto's.

Vriendelijk groet, Harry Smit

Geplaatst door Harry Smit, 08 oktober 2010 13:25:37

familie van der kloof

Ik ben toevallig wel familie van Henk van der Kloof[t].
Maar J van der Kloof???Zou jack van der Kloot Moeten zijn,maar die is ook al gstorven.Henk was namelijk een oom van mij,kan mij nog wel herinneren dat dit een goed lopende fietszaak was,met zeer bekende wielrenners.
Jammer dat deze zaak niet meer bestaat in Ossendrecht.Zover ik weet was mijn vader ook heel fanatiek met wielrennen {jan van der Kloot} Hij had er alleen niet het geld ervoor,en de steun zoals famillie.

Geplaatst door Kees van der Kloot, 27 december 2010 16:07:03

Remy

In mijn amateurtijd (1967-68-69) heb ik op een Remy gereden.
Deze week heb ik eindelijk een redelijk exemplaar gevonden en ik ga ze restaureren.
Na 43 jaar weer een remy onder me, ik kan niet wachten tot we weer de weg op gaan.

Geplaatst door Cees Rovers, 13 augustus 2011 22:00:40

Vroeger

Kom net van mijn opa vandaan, Christ Luijsterburg uit Nieuw Vossemeer. Die zegt ooit bij Wouters een mooi fietsframe gehad te hebben waar hij de ronde van Vlaanderen mee heeft gereden (amateurs met contract). Erg leuk dit allemaal te lezen, ik ga hem dit voorleggen nu hij nog leeft! Mijn opa koerste zo rond 52/53. Groeten Ralph Luijsterburg (kleinzoon)

Geplaatst door Ralph Luijsterburg, 02 december 2011 23:30:37

Remy

Ik bezit nog een Remy-fiets uit de late jaren zeventig, op maat gemaakt (maat 59) waar ik nog regelmatig op fiets. Alles is netjes afgewerkt met Campagnolo en bijgevolg niet stuk te krijgen.
Hoe Henk het klaarspeelde weet ik niet, maar droog weegt deze fiets minder dan tien kilogram, met alles er op en aan.
Het frame is intussen al twee maal opnieuw geschilderd en wacht op een derde spuitbeurt, ditmaal met Remy - Vintage 1978 erop.
Te koop ??? Nee hoor, voor geen geld !!!

Geplaatst door Frans De Pauw, 04 juni 2012 10:59:54

remy

Toen ik in 1966 in Ossendrecht
kwam wonen en vanzelfsprekend
met Remy ging rijden (uitzondering van 1970)
Tot het eide van M'n carriere '74.
Z'on 80 coursen gewonnen! Het halve peleton Amateurs
in de zuidwesthoek reed ermee!!!Jammer dat op de zwartwit actie foto's van toen
de fiets Remy niet zogoed zichtbaar zijn!Ik vind een Ode aan Henk en Corry die alijd voor je klaar stonden In hun zaak!Wat ook wel eens vermeld mag worden best op
zijn plaats.
Henk was toen aangever en deed de montage van componenten naar je wensen. de bouw van het frame aangepast
voor criterium (extra hoog in 't bracket)of lang met de vork wat meer verantwoord onderuit !! voor de klassiekers!
Werd door Martin z,n hand Uitgevoerd!één van de redenen
Waarom destijds veel bekende renners van weleer bij Henk aanklopte om hun fietsje te bouwen en ook rond reden met de stickers van hun gewaardeerde sponsor!! En dat inmiddels vergeten zijn!

Geplaatst door Frits Hoogerheide, 06 juni 2012 12:16:30

Frits Hoogerheide

Beste Frits, met aandacht je stukje gelezen, inzake het fietsmerk " Remy ", ja zeer waarschijnlijk wereldberoemd merk in de Zuidwesthoek van Nederland, echter hier in het Westen, wel bekend, echter er waren in die tijd zoveel fietsmerken, bijna iedere racefietsenzaak had zijn eigen merk, dat gold voor Amsterdam, Rotterdam, Haarlem, den Haag, etc.. Het gaat tever om namen te noemen, dat waren over het algemeen goede tot zeer goede frames, want anders was het niet, je kon een fiets goekoper aanschaffen met minder bekende onderdelen, of de Mercedes onder de onderdelen " Campagnolo " maakte het verschil. Of je er harder op ging rijden bestwijfel ik, echter de moraal van de berijder was beter. Ja en de betere renners kwamen voor niets, of bijna niets aan dit materiaal, de iets mindere goden waaronder ik mij rangschik, moesten het met het goedkopere doen, echter dat bepaalde toch niet de uitslag, dat was immers de renner zelf! Ja toen ik toch betere resultaten boekte kwam je meer in de belangstelling, en dan kan ineens alles! Ik heb mij niets van dit alles aangetrokken bleef met die vrienden omgaan, alswaar ik altijd mee omging. Frits ik heb jouw in je beginperiode leren kennen als een vriendelijk persoon, je kwam, ik dacht aanvankelijk uit Dordrecht, de club van wijlen Bas Goud," de Mol" genaamd waarbij ook zijn zoon Henny fietste. Dat was in de middenjaren van 1960, mijn laatste jaren. Ik begrijp uit je verhaal na naar Ossendrecht te zijn verhuisd en ca. 80 koersen hebt gewonnen, ik neem met respect mijn wielerpet voor je af met zo'n erelijst, ik sta hiervan ver in de schaduw. Voorts vind ik het hoofdartikel leuk om te lezen, alsmede de reacties hierover. Beste Frits ik vind het prettig iets van je vernomen te hebben, en hoop dat de gezondheid oke is, in elk geval het allerbeste toegewenst, geld trouwens voor al degene waar ik in die jaren meestreed om de prijzen! Gegroet allen Theo ten Dam.

Geplaatst door Theo ten Dam, 06 juni 2012 16:27:17

Bas Goud

"Het wielrennen is een ziekte een bezetenheid waarmee je besmet bent en nooit meer vanaf geraakt!"
Zelf ooit onafhankelijke tot de oorlogsjaren daar een eind aan maakte!
Bas was een hardwerkende Banketbakker, met zijn vrouw Roza een gezin in het Dordtse
vormde!
Die met mij heel wat hebben afgezien toen ik als eigenwijze aspirant snotneus vanuit de boerderij in Princhenhage (Liessbosch)ver vertrok en door hun werd opgevangen!
Bas zijn Passie en inzet voor de renners club "de Mol" begin '60 werd niet gewaardeerd! Begon als jury lid werd later consul en verwerfde mede door zijn inzicht een functie bij de K.N.W.U;
Velen die toen een beroep op hem deden! Maar ontviel helaas te vroeg!
Zijn Zoon Henny da's een ander paar mouwen!Die had Klasse te véél! Maar ook andere intresse's! o.a.
Als speaker! Chris Delbrasine zei ooit tegen hem!" Kom tot onderaan het bovenste schafot"
Niet verder want ik schop je eraf want daar sta ik!Allebei Toffe levensgenieters!Henny heeft zijn weg toch gevonden!
Véél anekdoté's zou ik nog kunnen schrijven Als aardige aanvulling in een Bib!o.a mijn periode Dordt echter ik ga ermee stoppen!
Teo bedankt voor je antwoord,
Groet,
Frits Hoogerheide

Geplaatst door Frits Hoogerheide, 10 juni 2012 15:07:33

te koop

Ik heb een Campagnolo Speciali thuis staan. Ik heb hem van mijn vader gekregen toen hij stopte met fietsen.
Nu bied ik hem te koop aan.
De fiets heeft nog alle orginele onderdelen en kleuren. voor meer informatie etc. mail me: tom_arts@hotmail.nl

Geplaatst door Tom, 10 januari 2013 11:53:37

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web