Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

“Edmond Polchlopek (1934-2004) was een Franse frame- en fietsenbouwer en zijn bedrijf was jarenlang even ten zuid-oosten van het vliegveld Charles de Gaulle gevestigd. Edmond was als framebouwer een eigenzinnige vakman met bijzondere ideeën. Hij ging altijd uit van de aerodynamische principes van de druppelvorm en de platte buizen. Gebruikmakend van de stalen buizen van fabrikant Gautier-Troussel-Garbocino uit Lonqueville, leefde hij zich op dat gebied helemaal uit. De treksterkte van die buizen zou …

… twee maal hoger liggen dan van concurrent Reynolds en daar heeft Polchlopek ruimschoots gebruik van gemaakt. De ovale buizen wist hij ook nog eens te buigen. Dit geschiedde koud over een matrijs, waarbij het afplatten van de buis werd tegengegaan door die onder hoge druk af te vullen met olie. Al bij één van zijn eerste ontwerpen, van zo’n veertig jaar geleden, zie je afgeplatte buizen en gebogen vormen, (zie foto). Daarmee was hij zijn tijd ver vooruit en de minuscuul bij de trapas met de hand geschilderde vermelding ‘fabrique E. Polchlopek’, is als tegenstelling dan ook aandoenlijk. Om meer over dit merk te weten te komen heb ik de jongens van Bontekoe in Den Haag eens gebeld, omdat deze fiets oorspronkelijk bij hen vandaan komt. Ze konden zich helaas niets herinneren en ook de naam van de vermoedelijke eerste eigenaar, Cees van Loon wiens naam op de bovenbuis staat geschilderd, zei ze niets. Een van de meest uitzonderlijke modellen, waarop Polchlopek zelf in 1985 wereldkampioen bij de veteranen werd, zal ik proberen te beschrijven. Het is op het eerste gezicht een normaal ogend frame, maar als je goed kijkt zie je dat de schuine buis, waar de zadelpen in past, ontbreekt. Hiervoor in de plaats is een stevig stalen ‘achterspatbord’ integraal in de constructie opgenomen. Deze loopt door tot het mannetje waar normaal de achterrem aan bevestigt wordt. In de zeventiger jaren ontwikkelde Polchlopek ook ovale tandwielen en zelfs een haakse cranck. Shimano waagde zich in 1983 met Biopace ook op het ovale vlak. Hoewel de tandwielen gecompliceerder waren dan die van Polchlopek, waren de resultaten in efficiency vier procent lager. Zelf heb ik nog een ovaal stalen kettingblad van voor de Tweede Wereldoorlog, hetgeen bewijst dat er heel lang geleden al met deze techniek is geëxperimenteerd. Polchlopek was beroepsrenner van 1961 tot 1964 en hij reed voor de ploegen Rochet-Margnat en Margnat Paloma Teak. Hij overleed op 70-jarige leeftijd aan gevolgen van een verkeersongeluk. Als wielrenner is hij wellicht vergeten, maar net als grote kunstenaars leeft deze uitzonderlijke framebouwer voort in zijn bijzondere creaties.

Tot over veertien dagen!”

Peter Ravensbergen      

Door Fred van Slogteren, 20 oktober 2009 10:00

polchlopek

Beste Peter, als je meer informatie zou willen weten over die fietsen....zelf heb ik er ook wedstrijden op gereden en het waren fantastische fietsen. Heb ook nog een foto van de mijne zoals je een beschrijving maakte van zo'n fiets. Voor meer gedetailleerde informatie verwijs ik naar Simon Koorn van Fiets á Parts. Hij heeft namelijk met Admond samen gewerkt.
Trouwens leuk verhaal!
Ps. mocht je een mail willen hebben met de foto....geen probleem, laat dan maar weten waarheen de mail moet.

Geplaatst door Gerrit Reurslag, 10 december 2009 17:33:41

polchlopek

Gerrit bedankt voor de reactie op het stukje, van de zomer gaan er trappers op en ik ben benieuw of hij echt zo lekker rijd

Geplaatst door peterrdefiets, 31 december 2009 14:34:17

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web