Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

Concorde is voor mij een ietwat duister begrip. Het vliegtuig van die naam mag dan sneller zijn dan het geluid maar uit welk land de gelijknamige fiets komt, was me lang een raadsel. Ik heb namelijk Concordes uit alle windstreken. Zo heb ik een Concorde PDM, die van Adrie van der Poel is geweest, en verder een Concorde Aquila, een Concorde Prelude en als laatste een Concorde Colombo. Italiaans? Frans? Belgisch? Nederlands? Geen idee! Daarom maar eens contact opgenomen met de bekende wielersportgroothandel …

… Veltec, waar een vriendelijke medewerker mij vertelde dat Concorde het huismerk is en dat de frames oorspronkelijk uit Italië kwamen en later uit België. Op een site van klassieke oude racefietsen staat de naam Concorde onder het kopje Benelux, dus zal die informatie wel kloppen. Van die medewerker van Veltec kreeg ik ook te horen dat er een Nederlandse renner is geweest die op een Concorde wereldkampioen is geworden. Dat was een oranjekleurige 6,5 kilo wegende carbon fiets. De naam van die renner had hij niet paraat, maar wel wist hij dat die oud-wereldkampioen nu als wielerverslaggever werkzaam is bij Eurosport. De naam Blijlevens schoot even door mijn hoofd, maar die was nooit wereldkampioen. Daarom moest het Danny Nelissen zijn, die op 7 oktober 1995 op een loodzwaar parcours in Colombia de laatste wereldkampioen op de weg bij de amateurs werd. Dit succes was er oorzaak van dat Concorde het type Colombo (hier op de foto) uitbracht. Natuurlijk weet ik dat er van 1986 tot en met 1992 een profploeg heeft bestaan die PDM heette en waarvan Concorde materiaalsponsor was. De ploegleiders waren achtereenvolgens Roy Schuiten en Jan Gisbers en die hadden duidelijk verstand van zaken en het benodigde geld om uit te geven. Ze hadden niet alleen een aantal Nederlandse toppers in de gelederen, maar ook buitenlandse sterren als Greg LeMond en Pedro Delgado reden in die jaren voor PDM. Beide heren hebben de Tour de France op hun palmares staan (LeMond zelfs drie keer) maar die overwinningen behaalden ze niet in de kleuren van PDM. De Tourzege van Perico, de bijnaam van Delgado, was in 1988 zeer omstreden. Hij werd namelijk betrapt op het gebruik van een maskeringsmiddel dat wel op de lijst van het IOC stond, maar niet op die van de UCI. Daardoor ging hij vrijuit mede door de inspanningen van de Spaanse regering. Het leverde Perigo nog een bijnaam op, die van Pedro Drogado. Hij reed toen overigens voor de Spaanse ploeg Reynolds en niet meer voor PDM. In 1987 werd hij in het shirt van de Nederlandse sponsor en op een Concorde fiets tweede achter de dat jaar ongenaakbare Ier Stephen Roche. Het was tevens het jaar dat Delgado, samen met zijn landgenoot Arroyo, een nieuwe manier van dalen introduceerde die me toen erg deed denken aan het straalvliegtuig de Concorde. Ik zie het nog voor me hoe de twee Spanjolen staand op de stilstaande pedalen naar beneden gierden, het bovenlichaam ver over het stuur gebogen in een ogenschijnlijke poging om op de voorband hun neusharen te epileren. In die stand als een winkelhaak leken ze sprekend op het supersonische geluidsmonster met die typisch omlaag gebogen neus, waarmee je onder hels kabaal in drie uur tijd van Parijs naar New York vloog. Zijn dopingverleden heeft de populariteit van Pedro Delgado niet geschaad. Integendeel, als commentator bij de Spaanse tv is hij nog altijd vele malen populairder dan zijn voormalige knecht en vijfvoudig Tourwinnaar Miguel Indurain.
 
Tot over veertien dagen!”

Peter Ravensbergen   

Door Fred van Slogteren, 6 oktober 2009 10:00

Reed Nelissen toen niet met superwielen, die hij leende van een renner van een ander land? Kan helaas niet op zijn naam komen.

Geplaatst door Paul Verstappen, 06 oktober 2009 11:35:34

Danny Nelissen

Nelissen reed het W.K. met
superwielen, gemonteerd door
Cees Beers uit Lelystad.

Geplaatst door Bap van Breenen, 06 oktober 2009 17:27:21

Concorde

Ik rij al jaren met volle tevredenheid op een Concorde Colombo Aelle buis.
Maar nu heb ik gisteren een Concorde Aquila stalen frame gekocht met Dedacciai ovale buizen.
Ik was dat nog niet eerder bij Concorde tegengekomen.
Graag advies, b.v. Jaartal, reden waarom ineens Deda buizen?
Bvd Joop

Geplaatst door Joop van Helden, 19 april 2012 12:34:29

Concorde was een merk van Veltec. Het bedrijf dat tevens distributeur was van Ultimate fietskleding. Eigenaar van dit bedrijf was Manfred Krikke (later zijn zoon Jurgen) die tevens de PDM-wielerploeg leidde. De fietsen werden gebouwd in Italie, eerst bij Ciocc dat hoogkwalitatieve Colnago achtige frames produceerde met klaverblad uitsneden en dure Cinelli lugs. Goedkopere frames werden gemaakt door Billato. Vervolgens werden ze in Belgie gespoten. Bijzonder was dat de stickers eerst werden opgeplakt voor hij werd afgelakt. Vervolgens kon je ze hier in Nederland gewoon bestellen met afmontages varieerend van Shimano 105 en 600 tot aan dure Miche (Hailey, Trofeo) en Campagnolo (Record, C-Record) groepen.
Kort na het PDM fiasco in '91 stopte Concorde even medio jaren '90. Failliet gingen ze NIET en Veltec bestaat nog steeds. Tegenwoordig zie je nog wel ééns mooie Italiaans gekleurde Concordes van carbon voorbij komen. Waar ze nu worden geproduceerd en door wie weet ik niet.
Concorde stickers hebben jarenlang vrijwel alle type frames bestickert. Stalen Columbus: SLX, TSX, SL, Cromor, Aelle. TVT Carbon frames en ook aluminium frames van Columbus buizen.
Ook werd er gebruik gemaakt van Falck en Dedacciai buizen.
Vooral om kosten te besparen en omdat eind jaren '90 oversized frames in opmars waren.
Vrijwel iedere grote Nederlandse renner van de jaren '80 heeft wel even voor PDM gekoerst. Zelfs Gerrie Knetemann. De Squadra PDM zoals deze zo mooi in de catalogus stond werd echter maar weinig gebruikt. Sean Kelly reed Vitus, Breukink ook, Steven Rooks reed op Rossin frames en frames van Nederlandse makelij en John Talen reed o.a. op zo'n carbon TVT frame. De bekendste berijder daarvan is waarschijnlijk Greg LeMond die op de Chance Elysees won van Laurent Fignon met 8 seconden!
Ik heb contact gehad met iedere betrokkene rond PDM, oud-renners, Veltec, mechaniciens dus mocht u vragen hebben schroom niet om contact met mij op te nemen.

Geplaatst door Robin Hage, 01 februari 2013 21:23:53

Concorde Stelvio

Beste Robin,
Ik rijd een Concorde Stelvio en zou er graag meer over te weten willen komen. Hoe kan ik je bereiken?
Michiel

Geplaatst door Michiel, 02 maart 2015 14:00:07

Robin Hage

Als het dezelfde is, vind je Robin Hage op Facebook. Daar kun je hem een bericht sturen. Succes!

Geplaatst door Fred, 02 maart 2015 14:40:58

concorde tvt

Als nieuw project heb ik een rode vroege concorde tvt carbon aramide gekregen van 1989
deze wil ik op gaan knappen
de conussen zijn uitgelopen van zowel voor als achternaaf (8 speed campagnolo chorus naaf}
wie weet de beste oplossing, en is deze fiets het nog waard?
het ie een 59 cm frame in effen rood met look pedalen

Geplaatst door hans, 24 september 2015 14:12:42

Concorde van Adrie vd poel

Je verteld in je verhaal over een Concorde van Adrie. Heb je daar ook een foto van? Ik heb een half jaar geleden een Concorde langs de weg gevonden en die bleek later ook mogelijk van Adrie geweest te zijn.
Ben wel benieuwd of de fietsen overeen komen.
Geplaatst door Bram, 30 mei 2017 15:40:14

TVT Concorde

Hallo Robin, hoe kan ik met jou in contact komen, heb nl wat vragen over een carbon concorde die in mijn bezit is.

Gr Onno
Geplaatst door Onno van de Linde, 30 oktober 2017 09:27:06

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web