Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

“Lang heb ik gewacht met een beschrijving van een Chinetti, maar daar is een reden voor. Mijn Chinetti is alleen maar een frame dat bovendien nog eens heel slecht in de lak zit. Tijdens de laatste zesdaagse van Rotterdam raakte ik in gesprek met iemand bij mij aan tafel. Ik vertelde hem dat de ...

... restauratie van mijn Chinetti er aan zat te komen, waarbij ik me wel hardop afvroeg of het wel de moeite waard was daar Campagnolo onderdelen aan te spenderen. ‘Laat dat maar uit je hoofd’, zei hij resoluut en ik zei: Hoezo? Hij vertelde me dat ik me het werk kon besparen omdat hij voor mij een mooie Chinetti had staan, helemaal afgemonteerd met Campagnolo onderdelen en afkomstig van Wout Verhoeven, terwijl het frame van Teun Visser kwam. Onder het zadel zat een opgevouwen reservetube vastgezet met een toeclipsriempje. Toen ik het losmaakte bemerkte ik dat tussen die opgevouwen tube een klein kartonnen doosje zat geklemd. Er stond ‘Vorwerk Velgen Kleber’ op. Het zwart/gele doosje paste qua kleurstelling perfect bij de fiets. Alle onderdelen, de achterderailleur, remmen, trapstel waren van het type Gran Sport van Campagnolo en ook de remblokjes bleken van het beroemde Italiaanse merk. De velgen waren van Mavic, de bekende Franse wielercomponentenfabriek. Mavic is in 1889 opgericht en het bedrijf heeft dus al 120 jaar ervaring in de wielersport. De oprichters waren de broers Leon en Laurent Vielle en het was oorspronkelijk een vernikkelbedrijf. De naam Mavic is pas ontstaan toen de broers het bedrijf overdeden aan de heren Charles Idoux en Lucien Chanel. Zij schreven de naam Mavic op de gevel als afkorting van: Manufacture d’Articles Velocipediques Indoux et Chanel. De beroemde vooroorlogse wielercrack Antonin Magne testte in de Tour de France al de speciale Dura velgen van Mavic met het voor die tijd uitzonderlijke gewicht van 750 gram. Dat was superlicht want de stalen velgen, waar iedereen mee reed, wogen maar liefst 1200 gram. Magne won op die Mavic-velgen de Tour van 1934, maar kwam nog bijna in de problemen omdat aluminium velgen volgens de toen geldende reglementen niet waren toegestaan. Wel houten velgen en daarom liet de slimme Magne zijn Mavics in een houtkleur lakken. Dat is bij deze Chinetti niet nodig, want in de eerste plaats zijn mijn fietsen alleen onderhevig aan de reglementen van huize Ravensbergen, terwijl de goudkleurige velgen van Mavic van het type OR7 zijn, wat staat voor d’Oro, ofewel goud. Deze prachtige antracietkleurige Chinetti is lang geleden door vakmensen gebouwd en geassembleerd en naar de Campagnolo onderdelen te oordelen moet dat omstreeks 1979 zijn geweest. Verder kan ik het merk niet echt thuisbrengen. Chinetti klinkt Italiaans en er heeft zelfs een beroemde meneer Chinetti bestaan. Dat was ene Louis Chinetti maar diens naam is verbonden aan het automerk Alfa Romeo. Ik denk daarom dat het een nep-Italiaan is, zoals er zoveel zijn. Er staat me bij dat Verhoeven en Jonkers samen eens een Italiaans merk hebben uitgegeven, maar of dat Chinetti was durf ik echt niet te zeggen. Wie o wie weet hier iets meer van?

Tot over veertien dagen!”

Peter Ravensbergen  

Door Fred van Slogteren, 25 augustus 2009 10:00

chinetti

Ik dacht dat chinetti het huismerk was van Het Bandenhuis uit Den Haag. Kleine fietsenmaker in de Boekhorststraat (zit er al heeeeeeel lang) Hij verkocht ze in ieder geval vroeger wel.
Heb er ooit eens een frame gekocht van dat merk.

Geplaatst door Roy Pechler, 12 september 2011 14:41:10

feest der herkenning

Ja... ik zag de Chinetti's destijds ook in de etalage in de Boekhorststraat. OD dat ook de echte 'thuisbasis' is....?

Geplaatst door marco V, 12 september 2011 21:06:10

chinetti

Ik heb het even nagezocht en nagevraagd.De kale frames werden geimporteerd door Wout Verhoeven en daarna gespoten en bestikkerd in Nederland.
Het Bandenhuis in Den Haag leverde de Chinetti fietsen. Ze kwamen daar kaal binnen en werden daar in de werkplaats helemaal in elkaar gezet met de spullen die de klant erop wilde.(hij heeft er nog een paar staan, en een la vol met de oude chinetti stickers en ook van andere merken zoals o.a.Alan, Guerciotti, Reynolds, etc)
Bontekoe frames komen ook bij Wout Verhoeven vandaan alleen dan met een Bontekoe sticker erop

Geplaatst door Roy Pechler, 01 oktober 2011 15:16:16

Chinetti

Hallo,
Heb je een vraag voor Roy Pechler.

Zoals ik het begrijp zegt u dat Hot Bandenhuis Chinetti decals gekregen. Is dat juist?

Im op het punt een Chinetti herstellen en moeten decals. Ik heb geprobeerd om Hot Bandenhuis contact met geen geluk.

Dus, weet je of ze hebben stickers?

Geplaatst door Olle, 26 augustus 2012 21:21:37

chinetti

Als het goed is heeft hij ze in een oud laatje onder de balie liggen. En anders thuis bij hem. Je moet het wel vragen aan de oude man en niet aan zijn zoon.Het is trouwens Het Bandenhuis in Den Haag

Geplaatst door Roy Pechler, 16 februari 2013 03:53:51

chinetti

In 1986 heb ik inderdaad bij
het bandenhuis boekhorststraat
in den haag een chinetti frame
gekocht en laten afmonteren
met canpognola onderdelen
de kleur is wit -blauw overlopend in elkaar.tot op heden fiets ik er nog steeds op.Ijzersterk frame zeer zeker
Bedrijf is overgegaan van vader naar zoon en ze bestaan
nog steeds

Geplaatst door P.Turfboer, 02 augustus 2013 15:11:09

te koop chinetti

1979 61cm champagne kleur,izgst.

Geplaatst door levi, 04 mei 2014 19:21:54

Chinetti, Dija

Chinetti en ook Loverdi (louis van Dijk) frames werden gebouwd door Dija in België.

Geplaatst door Koot, 13 september 2014 09:58:10

Chinetti

Chinetti gekocht in Den-Haag, ziet er nog redelijk uit. Geheel gereviseerd, fiets als een zonnetje. Ben nu nog op zoek naar Shimano 600 pedalen, schoenen en kleding uit die tijd. De fiets is gekocht bij v.d. Berg in Rotterdam in de jaren 80.
Geplaatst door Pieter Kaptein, 04 februari 2019 19:37:41

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web