Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

“Tolmino Gios werd in 1916 geboren in Vittorio Veneto, maar zijn voornaam dankt hij aan het kleine dorp in de omgeving waarvan hij opgroeide. Dat was toen Italiaans grondgebied, maar Tolmino of Tolmin ligt nu in Slovenië. Toen hij twee jaar oud was verhuisde de familie Gios naar Turijn, de stad waar hij als kleine jongen de fiets ontdekte en een aantal jaren later de ...

... wielersport. Hij werd wielrenner en hij ontwikkelde zich tot een verdienstelijk coureur, gespecialiseerd in lange afstanden. In 1936 won hij in Milaan de Kings Cup. Als gevolg van die overwinning riep het blad Sport Illustrato hem direct uit tot een van de favorieten voor het WK in Bern en de Olympische wegwedstrijd van de spelen in Berlijn. Zover is het niet gekomen, want Tolmino kreeg door verschil van inzicht mot met de coach van de nationale selectie en er ging een dikke streep door zijn naam. Hij werd daarna een modale profrenner in een tijd dat het Italiaanse wielrennen werd beheerst door kampioenen als Bartali en Guerra.
In 1948 opende hij een kleine fietsenwinkel en dat was in die tijd een goed idee. De ergste ellende van de oorlog was voorbij en Italië begon zich enigszins te herstellen van de enorme schade. Daarom steeg de omzet snel en moest er personeel bij. Tolmino gebruikte de winsten voor een deel om jonge veelbelovende renners in het zadel te helpen. Een van die talenten was Italo Zilioli, die uitgroeide tot een groot kampioen. In 1959 kwam de oudste zoon Alfredo in het bedrijf en in 1968 volgde nummer twee. Met twee van zijn jongens in het bedrijf durfde Tolmino het in datzelfde jaar aan om de leiding over te dragen aan de Fratelli Gios. Het was het begin van een enorme stroomversnelling en in 1972 was het bedrijf met haar mooiste modellen prominent aanwezig op de fietsenbeurs in Milaan. Een van de bezoekers daar was Giorgio Perfetti, eigenaar van de kauwgomfabriek Brooklyn. Die was bezig zijn plannen om een professionele wielerploeg op te richten aan het uitvoeren en viel in de stand van Gios direct voor de prachtige blauwe fietsen die hij daar zag. Hij bestelde direct honderd wedstrijdfietsen en het huwelijk Brooklyn/Gios was een feit. Dankzij renners als De Vlaeminck, Sercu, Panizza, Bertoglio, Osler, Lualdi, Passuelo en Turrini werd het een topploeg en de combinatie van de Stars & Stripes van het kauwgommerk en het blauw van Gios betekende vijf jaar lang een gesel in het internationale peloton. In latere jaren werd de faam van Gios nog verder uitgebreid door grote renners als Didi Thurau, Fons De Wolf en Stephen Roche.
Gios is altijd een merk geweest met de nieuwste snufjes. Dat begon al met het gouden muntje op de kroon van de voorvork al was dat natuurlijk louter voor de sier. Een echte grote vooruitgang was de veel snellere en gepatenteerde techniek om het achterwiel horizontaal in de vork te steken in plaats van verticaal. In 1998 werd het vijftigjarig bestaan uitbundig gevierd en werd er een speciaal jubileummodel op de markt gebracht met de naam: Gios Cinquantenario. Hoewel vrijwel alle Gios-fietsen zijn uitgevoerd in het specifieke Gios-blauw. Toch zijn er mondjesmaat ook andere kleuren gebruikt, zoals mijn zwarte Gios waarop ik op 28 juni de retroronde van de Ronde van Vlaanderen reed. Het was een genoegen, dokkerend over de Vlaamse kasseien en roulerend op de grote molen.

Tot over veertien dagen!”

Peter Ravensbergen

Door Fred van Slogteren, 28 juli 2009 10:00

foto Retro Ronde

Hallo Peter, Ik heb je bij de Ronde al een compliment gemaakt voor je mooie Zwarte Parel, maar doe dat bij deze nog maar eens. Ik viel daarbij in het niet met mijn blauwe tweelingbroertje van jouw fiets, waar er nog 7 van rondreden. Ben ook erg benieuwd hoe de foto is geworden die ik met jouw camera heb gemaakt op het plein achter het Centrum RvV met je fiets opgetild boven je hoofd. We hebben er toen in elk geval smakelijk om gelachen of kwam dat door het heerlijke weer en de pinten??? Was een mooie dag.

Geplaatst door John van Dam, 07 oktober 2009 16:56:05

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web