Het balhoofdplaatje van Otto …

“Wevo Super Sport, Marca Depositata, Milano. Dat ziet er uit als een onvervalste Italiaanse racefiets, maar schijn bedriegt. Wevo is een afkorting van Witte & Van Oest een rasechte Amsterdamse firma en oorspronkelijk een handelsonderneming in ...

... muziekinstrumenten. Na de tweede wereldoorlog kwam de belangstelling voor muziek maken weer een beetje op gang en het Amsterdamse bedrijf betrok in die tijd veel instrumenten uit Italië. Accordeons, maar ook studieviolen en andere snaarinstrumenten. Een belangstellende uit de wielerwereld informeerde in die tijd eens of ze niet wat van die mooie Clement-tubes uit Italië mee konden brengen. Het bleek een gouden handel, want in die tijd was er op wielergebied in Nederland nog niet veel te koop. En zo kwamen niet alleen bandjes mee, maar ook allerlei onderdelen. Zo gebeurde het dat Wevo de eerste importeur van Campagnolo en Magistroni werd. Het was toen niet moeilijk meer om in het enorme industriegebied rond Milaan een framebouwer te vinden die Wevo-fietsen voor de Amsterdammers wilde maken. Joop Captein werd in 1955 Nederlands kampioen bij de amateurs op een Wevo-fiets. Jaren later maakte zoon Arthur van Oest van Wevo een verhuurbedrijf voor toneel- en filmrequisieten. Die had hij lang niet allemaal zelf, maar wel een behoorlijk netwerk. Als er voor een film bijvoorbeeld twintig auto’s uit de jaren dertig nodig waren, dan had Arthur honderden namen van liefhebbers in zijn boekje staan om aan de vraag te kunnen voldoen. Toen de film ‘Een brug te ver’ in Nederland opgenomen zou gaan worden, zorgde Van Oest niet alleen voor alle legervoertuigen, maar ook voor alle ontploffingen die in die film voorkwamen. Daar had hij zijn boekje niet voor nodig, want hij had zelf een opleiding tot springmeester gevolgd om met de nodige vakkennis voor al het levensechte geknal te kunnen zorgen. Dat is nog eens wat anders dan een knallende tube.

Tot volgende week!”

Otto Beaujon

Door Fred van Slogteren, 24 juli 2009 10:00

WEVO

Wevo importeerde volgens mij d'Alessandro tubes. Omdat er in de vijftiger jaren weinig echt gespecialiserde racezaken bestonden reed de WEVO met een bestelbus, als een soort SRV-wagen, met onderdelen door het land naar zijn vaste afnemers.
Oudere profcoureurs (70+) kunnen hilarische verhalen vertellen over een oudere Amsterdamse heer , die "in Italiaaanse accordeons deed" maar als gelegenheidstolk met de ploeg van De Pel in de fifties meetrok naar de Giro d'Italia.

Geplaatst door theo, 24 juli 2009 14:52:40

Wevo Supersport NLD of ITA ?

Ik heb een Wevo Supersport uit 1965 of ouder(?) met een ander balhoofdplaatje. Wevo tekst met Wereldkampionskleuren er onder. Is het (zo goed als) zeker dat dit ook een Italiaanse fiets is. M.a.w. komen alle wevo racefietsen uit Italie en komen ze allemaal van Legnano ? Kan ik dit op de één of andere manier checken ? Zijn er specifieke kenmerken die deze herleiding mogelijk maken ?
Geplaatst door Bertus Diestelhof , 16 november 2016 14:27:30

Italiaan

De Italiaanse Amsterdammer van de accordeons heette Aldo Marandi.. Hij was inderdaad de tolk voor mijn vader voor zijn Italiaanse contacten.
Geplaatst door Pierre Pellenaars, 17 november 2016 10:47:15

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web