Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

“Ondanks naspeuringen in de literatuur en op internet heb ik tot nu toe geen informatie over deze aparte achterderailleur kunnen vinden. ‘Versol patent Record’ is de letterlijke tekst op het apparaatje. Het gaat om een …

… Zwitserse fabriek van fietsonderdelen waar meerdere types derailleurs zijn gemaakt, waarvan deze met een stangsysteem er een is. Het werkt als volgt: met de rechterhand pak je de onder het zadel zittende handgreep, waarmee je de stang van de blokkeerinrichting af kunt halen. Daarna kun je de stang naar believen linksom of rechtsom draaien om de aan het uiteinde zittende gaffel te bedienen. Die stuurt het geleidekooitje aan dat naar binnen of naar buiten de ketting op een ander kransje legt. Met dit systeem voorkom je speling en is er bovendien geen gevaar van kabelbreuk. Dat zijn de voordelen, maar er zijn ook nadelen Het ding is zwaarder dan een gewone derailleur en is niet ontbloot van gevaar. Door de wat moeilijke bediening heb je de neiging met je ogen te controleren of je wel goed geschakeld hebt en voor je het weet lig je op de grond. In de jaren vijftig waren dit soort derailleurs korte tijd populair en de beroemde Gino Bartali was een meester in het bedienen ervan. Bartali reed als vrijwel iedere Italiaanse vedette voor Campagnolo en dat merk had zelfs keuze uit twee stanggestuurde types, de Corsa en de Paris-Roubaix. De eerste had twee stangen en de laatste één. Ook andere fabrieken brachten derailleurs met dit systeem op de markt, bijvoorbeeld: Gasparetto, Monviso, Supercambio, Meccan Cambio en Arduino.
Op de zesdaagse in Rotterdam kwam ik framebouwer Herman Braun uit Spijkenise tegen. “Hé Peter”, begroette hij mij, “wanneer kom je je Legnano ophalen?” Hij stond al een half jaar bij Herman in de werkplaats, omdat een klant een nieuwe fiets had besteld en die per se in de Legnano kleuren gespoten wilde hebben. Herman wist de kleur precies na te bootsen en de klant was zo enthousiast dat hij nog een tweede olijfgroene fiets bestelde. Daar heeft mijn Legnano Tipo Romano dus model voor gestaan. Legnano is een eerbetoon aan de gelijknamige veldslag in 1176, waarbij Frederik de Barbarossa vernietigend werd verslagen. Toen ik mijn kleinood bij Herman had opgehaald en ik de onderdelen weer eens inspecteerde, viel mijn oog op die merkwaardige derailleur en toen had ik weer een stukje voor de slogblog.

Tot over veertien dagen!”

Peter Ravensbergen
  

Door Fred van Slogteren, 24 februari 2009 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web