Het balhoofdplaatje van Otto …

“Ik heb een Golden Lion gevonden, vertelde een mede-verzamelaar vorige week op de oldtimerbeurs in Rosmalen. Ben je in China geweest?, vroeg ik bijdehand. Nee, in Antwerpen, zei hij en ja, dat …

… was ik zelf haast vergeten, daar was ooit ook een merk Golden Lion. In het Engels klinkt het misschien ook opvallender dan in het Vlaams. Geen land heeft zoveel fietsmerken waarin een leeuw voorkomt als België en één van de oudste is Van Hauwaert, de Leeuw van Vlaanderen. Dan heb je verder nog Leeuw Sport, Groene Leeuw, Rode Leeuw (bestaat ook als Lion Rouge), Limburgse Leeuw, Royal Lion en Lion d’Afrique, voor de export naar Congo. Dan zijn er nog de merken die de leeuw prominent als beeltenis voeren, zoals Superia, Royal Nord, Royal Sud, the Dura, The Standard, Unica, en The Bercley en nog een heleboel meer. En dan zijn er nog dozijnen kleine fietsenmakers die zich graag met een leeuw tooien. In Frankrijk voerde Peugeot een leeuw in het wapen en in Engeland deden twee grote merken - Phillips en Hercule - hetzelfde. In China is Golden Lion een grote fietsenfabriek, zoals vrijwel alle Chinese fabrikanten in onze ogen groot zijn, met een productie van minstens een half miljoen fietsen per jaar. In ons land zijn we niet zo scheutig geweest met leeuwen op de fiets. Er was ooit een merk Nederlandse Leeuw, als een van de nationale symbolen als Vaderland, Vierkleur, Wilhelmina, Nederlandse Kroon, enzovoort maar de enige echte Nederlandse ‘Leeuw’ die nog steeds brult is de Gouden Leeuw, van Louis Verwimp uit Valkenswaard. Louis was een mannetje met karakter, die van de Gouden Leeuw een traditionele groothandel voor het zuiden des lands heeft gemaakt. Zijn zonen zorgen tegenwoordig voor de Gouden Leeuw. Nog vele jaren, zou ik willen zeggen.

Tot volgende week!”

Otto Beaujon

Door Fred van Slogteren, 16 januari 2009 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web